Varierende ugentlig arbejdstid er normalt i industrien

22. maj 2017  |  HK Privat  |

Lokalaftaler med varierende ugentlig arbejdstid giver ofte arbejdsgiver større fleksibilitet og medarbejderne højere løn. De nye bestemmelser om varsling af overarbejde vil sandsynligvis øge tillidsrepræsentanternes motivation for at lave lokalaftaler, fordi det giver indflydelse på arbejdstid og afspadsering, mener arbejdsmarkedsforskeren Anna Ilsøe.

Anna Ilsøe, arbejdsmarkedsforsker hos FAOS

Der var allerede vide rammer for varierende ugentlig arbejdstid i industrien, før de seneste overenskomster blev aftalt. Det fortæller arbejdsmarkedsforskeren Anna Ilsøe fra FAOS på Københavns Universitet, som tidligere har undersøgt brugen af lokale arbejdstidsaftaler på industrivirksomheder.

En survey fra januar 2008 blandt ledere i industrien viser, at hver femte leder havde indgået aftale om varieret ugentlig arbejdstid. Det kunne eksempelvis være 42 timer i højsæsonen og 32 timer i lavsæsonen. Hver tiende havde indgået en lokalaftale om øget ugentlig arbejdstid i en periode. Det var virkeligheden i begyndelsen af 2008, da det boomede før finanskrisen. Noget lignende begynder at gøre sig gældende nu, mener Anna Ilsøe.

- Flere af de lokalaftaler, vi så dengang, der indeholdt perioder med øget arbejdstid, var forbundet med ekstra tillæg til medarbejderne. De bundede blandt andet i arbejdsgiversidens behov for fleksibilitet i løsningen af virksomhedens opgaver, siger Anna Ilsøe.

Der var dog også virksomheder, hvor ledelse og medarbejderne ikke kunne blive enige om lokalaftaler om øget ugentlig arbejdstid i en periode. Ifølge hendes undersøgelser er det særligt de grupper af medarbejdere i industrien, som har hårdt fysisk arbejde, der ikke vil have højere arbejdstid i længere perioder. Men også blandt enlige mødre og seniorer takker de helst nej.

Anna Ilsøe understreger, at tillidsrepræsentanterne står stærkt på mange industrivirksomheder i dag.

- De står mange steder for at koordinere arbejdstiden mellem medarbejderne og har derved stor indflydelse på arbejdstiden. Det er ofte en stor fordel for virksomheden, som sparer udgifter til mellemledere i forhold til at organisere arbejdstiden, fortæller hun.

- De nye bestemmelser om varsling af overarbejde i overenskomsten vil sandsynligvis øge tillidsrepræsentanternes motivation til at indgå lokalaftaler om varieret ugentlig arbejdstid eller øget ugentlig arbejdstid.
Det vil være langt at foretrække set fra medarbejderside, at øget ugentlig arbejdstid sker efter lokal aftale frem for efter varsling fra ledelsens side. Lokalaftaler giver medarbejderne større mulighed for at få indflydelse på, hvornår og hvor længe arbejdstiden øges og afspadseres, siger Anna Ilsøe.

OK2017 Overenskomst