Vi savner åbenhed om lønnen

22. maj 2017  |  HK Kommunal  |  DL  |

Knap 70 procent af HK Kommunals medlemmer aner ikke, hvad deres kolleger får i løn. Samtidig ønsker over halvdelen, at der bliver skabt mere åbenhed. Formand i HK Kommunal, Bodil Otto, opfordrer både medlemmer og tillidsvalgte til at være åbne omkring deres løn.

For nogle er løn en dybt privat ting, som man kun snakker med sin ægtefælle om – mens det for andre er fuldstændigt åbent, hvor meget der ryger i lønposen hver måned.

I en ny undersøgelse foretaget blandt 5449 repræsentativt udvalgte medlemmer af HK Kommunal svarer 61,2 procent, at de gerne vil lægge deres løn frem, hvis alle gør det.

Samtidig svarer 23,8 procent, at løn er en privat sag, som de ikke ønsker mere åbenhed omkring. Formand i HK Kommunal, Bodil Otto, opfordrer medlemmer og tillidsvalgte til at fortælle åbent og ærligt, hvad de får i løn.

- I år er det 20 år siden, at HK Kommunal fik forhandlet sig frem til et nyt lønsystem i kommuner og regioner. ”Ny løn” eller ”lokal løn”, som det hedder i dag, gjorde op med, at man som ansat blev indplaceret i en bestemt lønramme og steg hvert andet år, indtil man nåede slutlønnen. I dag forhandler hele 83 procent af HK Kommunals tillidsrepræsentanter hvert år løn for medlemmerne. Derfor ærgrer det mig, at det stadig er så tabuiseret, hvad man hver især får, lyder det fra Bodil Otto, som tilføjer:

- Hvis alle er åbne omkring deres løn, giver det mere gennemsigtighed og grobund for, at den enkelte kan gå til sin chef eller tillidsrepræsentant og sige, ”jeg ved, at min kollega tjener så og så meget mere end mig, hvad skal jeg gøre det kommende år for at komme op på samme niveau?”.

Bodil Otto understreger, at alle har krav på, at der bliver set på deres kvalifikationer og opgaver.

Rusk op i lokallønnen

På trods af at der ikke er blevet øremærket penge til lokal løn ved overenskomstforhandlingerne siden 2010, udgør den lokale løn alligevel knap ni procent af lønsummen i kommuner og regioner.

Alligevel mener HK Kommunals formand, at det er på tide at ruske lidt op i lokal løn igen.

- Vi hører fra vores tillidsrepræsenter, at det bliver sværere og sværere at opnå de resultater, de gerne vil. Gassen er gået lidt af ballonen, og derfor vil vi gerne genopfinde gejsten. Det kræver selvfølgelig, at medlemmerne også selv kommer på banen, tager kompetencegivende uddannelse, byder ind på nye opgaver og husker at gøre tillidsrepræsentanten opmærksom på det, forklarer Bodil Otto.

I medlemsundersøgelsen svarer 74 procent, at de gerne vil vide mere om hvilke kriterier, der giver mere i løn. Kun 6 procent svarer, at de er overvejende uenige eller helt uenige i det udsagn.

- Selvom vi egentlig får forhandlet nogle gode aftaler hjem for medlemmerne, har vi stadig et stykke vej, hvor vi skal blive bedre til at gøre opmærksom på de årlige lønforhandlinger og ikke mindst hvilke kriterier, der giver mere i løn. Samtidig er det vigtigt, at arbejdsgiveren også er sit ansvar bevidst og bakker op om lønforhandlinger, siger Bodil Otto.

4 gode råd til hvordan du får mere i løn

1. Vær åben omkring din løn og foreslå dine kolleger, at de også skal være det.

2. Sæt ord på dine kompetencer og opgaver. Hvad kan jeg, som stikker ud? Hvad har ændret sig, siden sidst du fik forhandlet løn?

3. Tal med din tillidsrepræsentant, det kan hjælpe dig til at få sat ord på dine kompetencer, hvis du selv synes, at det er svært.

4. Nogle gange er der perioder, hvor man skal løbe stærkere; hvis der f.eks. er en ledig stilling, ens kollega er på barsel eller lignende. Gå til din tillidsrepræsentant og snak om det, når det sker. Det er bedre, end hvis man først gør opmærksom på det fem måneder efter, når der er lønforhandling.

Løn

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen:

guide til din lønseddel
alt om begreber og betegnelser

Guide til din lønseddel

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK