Kan ledelseskommissionen levere nye svar på gamle udfordringer?

29. maj 2017  |  Chefgruppen  |  HK Kommunal  |

Bodil Otto er efter første møde i følgegruppen stadig skeptisk overfor, hvad ledelseskommissionen kan levere af nye svar på gamle udfordringer. Men hun er positivt stemt overfor formanden, som anerkender kompleksiteten i offentlig ledelse.

HK Kommunals formand, Bodil Otto, sidder stadig tilbage med en vis portion skepsis overfor resultatet af ledelseskommissionens arbejde efter det første møde i følgegruppen. Men hun er positivt overrasket over formand Allan Søgaard Larsens anerkendelse af, at offentlig ledelse er en noget mere kompleks størrelse end ledelse i det private erhvervsliv.

- Han deltog i det første følgegruppemøde og virkede meget oprigtig, åben og interesseret – og lyder også som om, han kender til kulturen i den offentlige sektor. Det, tror jeg, er vigtigt. Han anerkender, at det er sværere at være offentlig leder end privat, fordi det offentlige har mange andre bundlinjer end blot økonomien – fx utilfredse borgere, politikernes dagsorden og at skulle skabe kvalitet for penge, som ikke findes. Det var rart at høre den anerkendelse, som jeg ellers godt kan savne, siger Bodil Otto.

Hvad vil staten?

Når det er sagt, var følgegruppemødet ellers præget af ’de forventelige taler’, som sektorformanden udtrykket det – blandt andet fra de private arbejdsgivere, som fremhævede overenskomsternes snærende bånd og ønsket om større privatisering.

- Vi fik hver især to minutter til at pege på, hvor vi ser udfordringerne. Her spurgte jeg blandt andet, hvad staten vil med kommissionen, hvis den kun skal beskæftige sig med kommunal og regional ledelse? Hvad med de statslige ledere, der trods alt sidder på store driftsområder, fx i SKAT og Kriminalforsorgen, men som slet ikke er repræsenteret?

Tror vi har fundet svarene

Ifølge Bodil Otto er det også uklart, hvordan følgegruppens input konkret vil indgå i kommissionsarbejdet. Hun kan godt frygte, at det i sidste ende kommer til at handle om, hvordan der kan spares kroner i det offentlige. Og at offentlig ledelse skal standardiseres gennem uddannelse.

- Jeg kan for eksempel godt være bekymret for, hvordan man vil rekruttere ledere i fremtiden, når ledelsesspændet vokser, som det gør. Kan uerfarne, yngre ledere løfte opgaven med at lede mange medarbejdere spredt på flere adresser?

- Så på den måde er jeg stadig skeptisk overfor, om kommissionen kan komme op med nye svar på udfordringer, vi kender i forvejen. Meget af det har vi jo afdækket i Væksthus for Ledelse igennem de seneste 12 år. Så mon ikke vi allerede har svarene?

Ledelse Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK