Regeringen vil forringe Danmarks velfærd

30. maj 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Topskattelettelser på bekostning af en tidssvarende offentlig service til borgerne er et både forkert og uretfærdigt valg, mener HK Kommunal om regeringens 2025-plan.

Med en vækst i det offentlige forbrug på bare 0,3 procent hvert år frem mod 2025 stiler regeringen mod en mærkbar forringelse af velfærden i Danmark. Sådan lyder det fra HK Kommunals formand, Bodil Otto, efter at regeringen netop har fremlagt sin såkaldte 2025-plan, ’Vækst og velstand 2025’.

- En stigning i det offentlige forbrug på sølle 0,3 procent årligt vil betyde dårligere service i børnepasningen, i ældreplejen, på hospitalerne, i undervisningen og meget mere. Bare for at opretholde den nuværende service, kræves der en vækst på 1,1 procent blandt andet fordi, der frem mod år 2015 bliver op imod en halv million flere børn og ældre medborgere, konstaterer Bodil Otto.

Milliard-overskud

Hvis regeringens intentioner får ben at gå på, kommer der på den baggrund ifølge HK Kommunals formand til at mangle op mod 13 milliarder kroner til velfærd.

- Og det er jo ikke ligefrem fordi, samfundet mangler penge. Vismændene har netop beregnet, at vi som samfund har et økonomisk overskud på over 35 milliarder kroner i 2025. Alligevel spiller regeringen nu ud med at bruge overskuddet til blandt andet topskattelettelser, mens velfærden altså skal holde for. Det er et bevist valg, men et efter min bedste overbevisning forkert og uretfærdigt valg, lyder det fra HK Kommunals formand.

Brug for genopretning af velfærden

Bodil Otto peger på, at der inden for de seneste ti år er blevet mere end 30.000 færre ansatte til at tage sig af danskernes velfærd.

- Det har i den grad kunnet mærkes overalt i samfundet. Borgerne oplever ringere service samtidig med, at de offentligt ansatte skal løbe stadigt hurtigere. Derfor er det eneste rigtige at anvende overskuddet til en genopretning af velfærden. Vismændene dokumenterer jo også, at det rent faktisk kan betale sig at investere i offentlig velfærd, fordi det gavner beskæftigelsen og samfundsøkonomien, siger Bodil Otto.

Lovende pensionsudspil

Som en del af 2025-planen foreslår regeringen, at der blandt andet gives mulighed for at spare mere op uden modregning i offentlige ydelser, og at der afsættes en ekstra pulje på 2,5 milliarder kroner til afhjælpning af samspilsproblemer.

HK Kommunals formand kvitterer for, at der nu sættes politisk fokus på, at det i nogle tilfælde ikke kan betale sig for HK’ere og andre lønmodtagere at spare op til pension, fordi man så vil blive modregnet i offentlige ydelser.

- Jeg tror og håber på, at et bredt flertal i Folketinget vil skabe grundlaget for, at det altid betaler sig at spare op til alderdommen, slutter formanden.

Politik Jura