Man smider ikke guld på gaden

01. juni 2017  |  Østjylland  |

Troels Ford Schmidt var første kontorelev hos 3F i Randers. Og det med så stor succes, at han nu er fastansat og kontorelever er blevet en fast del af bemandingen.

Man smider ikke guld på gaden

Troels Ford Schmidt sammen med TR Helle Spangsdorf.

Hos 3F i Randers var det i årevis et fast punkt på dagsordenen at tale om ansættelse af en kontorelev. Men det var først for to år siden, at de tog skridtet og gjorde det. Ind ad døren kom Troels Ford Schmidt og det blev starten på en fast praksis om, at der altid skal være to elever i medarbejderstaben.

- Vi har alle en forpligtelse til at sikre, at de unge kan få en uddannelse. Men lige som så mange andre arbejdspladser havde vi overvejelser og bekymringer om, hvordan vi skulle gribe det an. Men jeg er meget glad for, at vi sprang ud i det, for det har givet rigtig meget godt til vores arbejdsplads, siger formand for 3F i Randers, Ole Christensen.

Det var dog ikke nogen nem start for hverken eleven eller kollegaerne.

- Jeg kunne hurtigt mærke, at det her kom ikke til at glide af sig selv. Vi skulle finde ud af det hele i fællesskab. Men de var helt fra start åbne om, at jeg var den første, så jeg vidste, hvad jeg gik ind til, fortæller Troels Ford Schmidt.

Det blev dog aldrig et problem, at der langt fra var styr på tingene i forbindelse med hans elevtid.

- Fordi vi kunne tale åbent om det og de lyttede til mig, så fandt vi jo ud af det sammen og på den måde blev det faktisk en rigtig god læringsprocess for os alle sammen, fortæller han.

Kast jer ud i det

Som tillidsrepræsentant kom Helle Spangsdorf også på lidt af en opgave. Hun blev hurtigt den elevansvarlige og skulle sikre, at alle regler blev overholdt.

- Vi skulle lære alle de lavpraktiske ting om at koordinere et uddannelsesforløb og lave planer og sætte oplæringen i skema og alt det der. Det var da lidt kaotisk til at begynde med, men hvis man beslutter sig for, at det skal fungere og alle er åbne om både det gode og det mindre gode, så kan det godt lade sig gøre. Vi blev professionelle sammen, siger hun.

Troels Ford Schmidt blev færdig den 8. maj med et flot 12-tal og samme dag skrev han under på en ansættelseskontrakt.

- Man smider jo ikke guld på gaden, siger Helle Spangsdorf.

Alle tre opfordrer de arbejdspladser, der endnu ikke har ansat elever til at kaste sig ud i det.

- Dagene går og vi får alle vores rutiner og måder at gøre tingene på. Når der så kommer en elev ind, så kommer der også et par friske øjne på den måde, vi arbejder på. Troels har været med i mange projekter, hvor vi har fået ændret vores arbejdsgange og forbedret vores arbejdsmetoder simpelthen fordi han så tingene på en anden måde. Så jeg kan kun ærgre mig over, at vi ikke har ansat elever for mange år siden, lyder det fra Ole Christensen.

To elever ad gangen

Troels Ford Schmidt ser også tilbage på de to år som elev med glæde, selv om han landede midt i et kaos.

- Der er mange muligheder for at få hjælp, hvis arbejdspladsen ikke lige ved, hvad den skal stille op. Man kan eksempelvis kontakte skolerne og det har vi da gjort flere gange. Blandt andet, da vi skulle have lavet min uddannelsesplan. Det vigtigste er, at både eleven og arbejdspladsen er enige om at ville det og samtidig arbejder sammen om, hvordan det skal gøres, siger han.

Lige nu er der en elev ansat og efter sommerferien kommer der endnu en til 3F i Randers. Fremover skal der nemlig altid være to elever på arbejdspladsen.

- Vi skal ikke bare tale om, at vi alle har en pligt til at sikre de unge en uddannelse. Vi skal også gøre det. Vi har lært en masse de seneste to år og det vil både vi og de kommende elever nyde godt af, siger Helle Spangsdorf.

Hør Helle, Ole og Troels fortælle om deres erfaringer i videoen herunder:

Elev

HK ØSTJYLLAND