HK Sydjylland vil skabe bedre arbejdsforhold i fitnesscentrene

06. juni 2017  |  Sydjylland  |

De ansatte i den lokale fitnessbranche har ofte kummerlige arbejdsvilkår. Det vil vi i HK Sydjylland gerne gøre noget ved.

At kunne leve af sin passion for træning er for mange unge mennesker en drøm om en karriere. Men drømmen ender ofte i usikre arbejdsforhold, hvor mange arbejder meget mere, end de får løn for.

Det fortæller Niklas Frederiksen, der med sine 28 år er veteran i en branche, der primært har helt unge ansatte.

- Problemet er, at der er så mange om buddet, at arbejdsgiverne kan slippe afsted med at tilbyde dårlige arbejdsvilkår. De unge er bare taknemmelige for at få chancen, så de er meget ukritiske, fortæller han.

Niklas Frederiksen var selv helt på samme måde, da han for omkring 10 år siden fik sit første job i et fitnesscenter. Siden har han været omkring flere af de store kæder som både holdtræner, fitnessinstruktør, centerleder og personlig træner.

Kan ikke regne med sin indtjening

Som regel er det kun lederen i et fitnesscenter, der er funktionæransat, og dermed har sine arbejdsforhold i nogenlunde faste rammer. De andre medarbejdere er timeansatte, hvilket betyder, at de ingen sikkerhed har i ansættelsen, ligesom de heller ikke har ret til pension, ferie, løn under sygdom mv.

Niklas Frederiksen oplever især, at fitnessinstruktørerne og de personlige trænere har uværdige arbejdsforhold.

- Som personlig træner bliver du kun betalt for den tid, du har sammen med kunden. Al forberedelsestid er for egen regning. Og det er din egen opgave at gå rundt i centret og sælge dine ydelser til folk. Heller ikke salgsarbejdet får du betaling for, fortæller han.

En konsekvens af arbejdsforholdene er, at man aldrig ved, hvor stor en indtjening man kan regne med. Til gengæld stiller jobbet store krav om at være opdateret på de seneste tendenser på sundhedsområdet. Niklas Frederiksen er på kursus omkring 6 gange om året – for egen regning.

Vi kan virkelig gøre en forskel

I HK Sydjylland er faglig konsulent Dorte Torpegård meget involveret i fitnessbranchen, hvor hun gerne vil give en stemme til de mange unge mennesker, der knokler uden at få løn som fortjent.

- Her er et område, hvor vi virkelig kan gøre en forskel. I første omgang ved at oplyse medarbejderne om deres rettigheder, sikre fornuftige kontrakter og hjælpe fagligt og juridisk, når der er behov for det. På længere sigt håber jeg, at vi kan skabe en så høj organiseringsprocent, at centrene er tvunget til at lave overenskomster for deres medarbejdere med HK. Så kan de for alvor få de arbejdsforhold, de fortjener, siger hun.

Niklas Frederiksen, der har sit første barn på vej, forlader snart den traditionelle fitnessbranche for at læse på universitet.

- Der er næsten ingen i branchen over 35. Så sidder de i hvert fald på direktionsgangen og skummer fløden. For de almindeligt ansatte er et fuldtidsjob i et fitnesscenter nærmest umuligt at forene med et familieliv, fortæller han.

Han har et budskab til alle de unge fitnessmedarbejdere:

- Mærk efter og vær loyal mod dig selv. Tro på dig selv og dit værd. Det er okay at forvente fast løn og fornuftige arbejdsforhold.

Læs kommentar fra formanden for HK Privat Sydjylland, Henny Fiskbæk, her.

Niklas Frederiksens råd til nye i branchen

Løn Arbejdsmiljø Love og rettigheder Arbejdstid

Bliv medlem af HK Privat

Meld dig ind her

Vil du vide mere om HK Privat Sydjylland?

Klik og læs

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK