”Hun sparede sig for at løfte et halvt ton. På en time!”

07. juni 2017  |  Coop Butik  |  Landsklubben Irma  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

IrmaVogn246

Hanne Kjøng har fået bedre mulighed for at skåne ryg og skuldre, efter Irma i Ørestaden har indkøbt en ny løftevogn. Foto: Simon Klein-Knudsen

Coop-ansatte skal fremover udsættes for færre løft dagligt. Det sker takket være en ny løftevogn.

Hanne Kjøng har en skulderskade. Derfor har hun svært ved at løfte kasser med varer på plads, når hun til daglig arbejder i Irma i Ørestaden på Amager.

De seneste uger er hendes arbejdsliv dog blevet markant lettere. I starten af maj fik hun en ny specialbygget kasseløfter, der passer perfekt til de sorte kasser, som en lang række af Irmas varer kommer i. Den kan løfte varekasserne af pallerne og op i højde med hylderne, så Hanne Kjøng bare skal flytte varerne ind på hylden.

- Det betyder, at jeg slet ikke har lige så mange løft. Det hjælper afsindigt meget, fortæller hun.

- Mit arbejdsliv er blevet lettere. Det tunge arbejde er blevet meget lettere, og man slipper for en masse besvær.

- Landsdækkende arbejdsmiljørepræsentant i COOP, Margrethe Sparre

Passer til små butikker

Hanne Kjøng er ikke alene om at bruge den nye kasseløfter. Flere af hendes kollegaer er blevet rigtigt glade for at slippe for de mange tunge løft. Og vognen er også ude i en håndfuld andre COOP-butikker.

Projektet startede i hovedarbejdsmiljøudvalget for butiksansatte i COOP, hvor landsdækkende arbejdsmiljørepræsentant Margrethe Sparre sidder.

- Vi havde brug for et værktøj, der ikke fylder så meget, der kunne hjælpe med nogle af løfteopgaverne. Vi flytter jo rigtigt mange kilo på en dag og vil gerne have en mindre belastning på medarbejderne, siger hun.

Derfor blev der taget kontakt til firmaet Hovmand, der i forvejen leverer hjælpeværktøjer og løftevogne til COOP’s store bagerier.

-Der er en del af de små butikker, der ikke kan bruge andre elektriske hjælpemidler, fordi de er for store, så Hovmand har derfor udviklet løftevognen til os, fortæller Margrethe Sparre.

IrmaVogn183

Den nye løftevogn sparer medarbejderne for tunge løft og dårlige arbejdsstillinger.

Foto: Simon Klein-Knudsen

Et halvt ton i timen

Margrethe Sparre har sammen med et arbejdsmiljørådgivningsfirma været med til at teste løftevognen undervejs i udviklingen, og allerede dér var der tegn på, at den kunne give en markant lettelse i arbejdsbyrden.

- En tidlig morgen var vi ude i frugt og grønt-afdelingen i Kvickly, hvor en medarbejder brugte den i en time. Hun sparede sig selv for at løfte et halvt ton i alt. På en time!

Mange tonstunge løft kan altså spares for hver enkelt medarbejder, og det er også helt nødvendigt, forklarer Margrethe Sparre.

“Der skal optimeres på de tunge løft samt skub og træk, som en del medarbejdere udfører ofte. Det er noget, som Arbejdstilsynet fokuserer meget på, for det skaber nedslidte medarbejdere, og jo længere vi skal blive på arbejdsmarkedet, jo vigtigere bliver det.

IrmaVogn224

I 2016 viste en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, at butiksansatte i gennemsnit dagligt løfter 1.220 kg.

Foto: Simon Klein-Knudsen

Skal synliggøres

Næste skridt er at få flere butikker til at købe en vogn.

- Vi vil rigtigt gerne have, at vores kolleger får øjnene op for, at den nu findes, så de kan tage det op på deres egen arbejdsplads og dermed mindske belastningen på dem selv, siger Margrete Sparre.

Hun fortæller, at COOP’s ledelse bakker op om projektet, men at en massedistribution af vognen ikke står for døren:

- Vi forventer ikke, de bliver indkøbt i tusindvis med det samme. Det kræver et stort arbejde at synliggøre fordelene, siger hun.

Hovmand er nu gået i gang med at udvikle en vogn, der kan løfte andre emner end de sorte standardkasser.

Ansatte løfter over et ton om dagen

I 2016 var HK Handel i samarbejde med Dansk Erhverv med i et forskningsprojekt under Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø for at kortlægge løftearbejdet hos butiksansatte og dets betydning for udvikling af rygsmerter.

Hundrede Netto-medarbejdere blev fulgt, og det viste sig, at de i gennemsnit løfter 1.220 kg hver eneste dag. Undersøgelsen viste også, at jo større løftemængde pr. arbejdsdag, desto flere rygsmerter oplevede den ansatte morgenen efter, samt at flere arbejdsdage i træk øgede graden af rygsmerter. Til gengæld vil en enkelt fridag oftest være nok til at få smerterne til at forsvinde.

Hvis du vil have gode råd til, hvordan du passer på dig selv, når du løfter, så kan du se en række korte film om emnet på http://www.hvordandubedst.dk/. Her finder du også mere viden om, hvordan I på arbejdspladsen kan forebygge de tunge løft.

Se også: En enkelt fridag kan mindske rygsmerter