83 % forstyrres i pauserne: Cheferne må betale

08. juni 2017  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

83 % butiksansatte forventes at stå til rådighed i deres selvbetalte pauser, viser ny undersøgelse. Det sker alt for ofte, at arbejdsgivere eller kollegaer afbryder pauserne. Så må cheferne betale, siger HK Handel.

83 procent af butiksansatte forstyrres i selvbetalte pauser. Grafik Tone Thoresen

Grafik: Tone Thoresen / koalitionen.dk

Skriv ned!
I sager om afbrudte pauser findes der sjældent meget dokumentation. Derfor er det en rigtigt god idé at føre kalender, hvor du skriver alle afbrydelser ned med dato og varighed. Det er vigtig dokumentation, hvis HK skal hjælpe dig med at få efterbetaling.

Bliver du afbrudt? Få hjælp her
Som medlem af HK Handel kan du altid gå til din tillidsrepræsentant eller din lokale afdeling, hvis du har spørgsmål til din arbejdstid og dine pauser. Kontakt din lokale afdeling på 7011 4545 eller find dem her
Se også: Sådan er pausereglerne for dig, der arbejder i handelsbranchen

Et stort antal butiksansatte bliver forstyrret i pauser, de selv betaler. Det viser tal fra Epinion, der har lavet en undersøgelse blandt 473 medlemmer, der selv betaler deres pauser. Af undersøgelsen fremgår det, at 83 % forventes at stå til rådighed i deres pauser, selvom de ikke får løn i pausen.

Men den går ikke, siger Kim Jensen, der er faglig chef i HK Handel:

- Hvis man skal stå til rådighed i sin pause, skal man ikke selv betale. Det kan man ikke forlange som arbejdsgiver. Man har krav på ikke at blive forstyrret, når man holder selvbetalte pauser. Ellers er der jo tale om arbejde uden løn.

Både chefer og kolleger afbryder

I undersøgelsen siger 81 %, at det er chefen, der forventer, de står til rådighed. 71 % peger desuden på kollegerne. Og det er ikke så overraskende, siger Kim Jensen:

- Kollegerne forstyrrer, fordi cheferne har smurt bemandingen for tyndt ud. Det sker, når der er for lidt personale på arbejde. Arbejdsgiverne spekulerer i at have så lidt personale som muligt på arbejde.

Han uddyber:

- Hvis der kun er en nøglemedarbejder på arbejde, bliver vedkommende afbrudt i sin pause, hvis en kunde skal have penge tilbage. Kunden kan jo ikke stå og vente 20 minutter. Men det betyder, at pausen bliver ødelagt, fordi der kun er en medarbejder på arbejde med det ansvar. Det er dårlig planlægning af arbejdsgiveren.

I hans øjne er det en unfair situation at sætte medarbejderne i:

- Man bringer dem i en situation, hvor de er nødt til at forstyrre deres kollegaer, når de holder selvbetalte pauser.

Kan give efterbetaling

Når arbejdsgiverne ikke respekterer de selvbetalte pauser, kan der være efterbetaling at hente. I en sag fra efteråret 2016 fik en tidligere Fakta-medarbejder 14.000 kroner i efterbetaling, fordi hun som nøglebærer ofte blev afbrudt eller slet ikke nåede at afholde sine pauser.

Kim Jensen opfordrer til, at man i første omgang taler med sin chef om problemet. Hvis det ikke resulterer i en løsning, skal man kontakte sin lokale HK-afdeling.

- Hvis man accepterer det, vil arbejdsgiverne blive ved med at udnytte det. Derfor er det vigtigt at stå på sin ret, så vi kan komme problemet til livs, siger Kim Jensen.

Pauseproblemer: Stigning i pausesager

En rundspørge blandt HK’s lokale afdelinger viser, at flere medarbejdere har oplevet en stigning i henvendelser om sager om ubetalte pauser, der bliver afbrudt. Det øgede antal henvendelser er kommet, efter HK Handels nyhedsbrev og flere andre medier i efteråret 2016 skrev om et medlem, der fik efterbetaling pga. afbrudte pauser .
Som medlem af HK Handel kan du altid kontakte din lokale afdeling på tlf.: 7011 4545, hvis du har spørgsmål til din arbejdstid eller pauser.

Overenskomst