HK'erne i DR vinder langvarig kamp om arbejdstid

15. juni 2017  |  HK Stat  |  HK-klubben i DR  |

I de kommende 2 uger skal HK'erne i DR stemme om deres overenskomst for de næste 3 år. Forliget indeholder blandt andet forbedringer på pension, løn og ikke mindst arbejdstid. Set i lyset af det aktuelle pres på DR er HK's forhandlere godt tilfredse med resultatet.

- Det var afgørende for HK-klubben i DR og HK Stat at få løftet HK-gruppens vilkår i DR til et anstændigt niveau sammenlignet med andre medarbejdergrupper i DR og særligt i forhold til pensionsbidrag og arbejdstid. Det er lykkedes, siger faglig konsulent i HK Stat Charlotte Bach.

Som forhandlingsleder for HK-gruppen i DR lagde hun torsdag den 8. juni 2017 foreløbig sidste hånd på det 3-årige forlig, der blev indgået med DR for de 260 HK-fuldtidsstillinger. I de kommende knap 2 uger er det op til medlemmerne via en urafstemning, om de vil godkende resultatet.

Med den nye aftale får HK'erne i DR blandt andet opfyldt et længe næret ønske om bedre pension. Over de næste 2 år vil pensionsbidraget fra DR stige fra de nuværende 8 procent til 10 procent i 2018. Dertil kommer et egetbidrag på 4 procent.

På trods af, at DR op til forhandlingerne såede tvivl om, hvorvidt der overhovedet var midler til lønstigninger, indeholder forliget foruden de 2 procent i pensionsforbedring en 1 procents stigning af basislønnen over 3 år. Desuden vil der være forhandling om den personlige løndel i både 2018 og 2019. Heri er indbygget en garanti om udmøntning af minimum 0,6 procent til HK-området.

Mange års strid om arbejdstid er endt

Med forliget er også en næsten 2 årtier gammel kamp for, at HK-ansatte i DR på den såkaldte basisløn 2 kan udligne overarbejdstimer, endelig vundet. Hidtil har denne gruppe efter DR's opfattelse været ansat uden højeste arbejdstid og har derfor ikke haft mulighed for udligning af merarbejde ud over 37 timer pr uge.

I forliget er nu en præcisering af arbejdstidsreglerne for basisløn 2, som giver ret til udligning 1:1 af overarbejde inden for normperioden, og – hvis dette ikke er muligt – honorering i form af betaling eller sammenhængende frihed.

HK'ere, der tjener mere end 480.000 kroner om året, kan fremover efter aftale ansættes på jobløn, det vil sige uden højeste arbejdstid.

Tilfredshed DR's situation taget i betragtning

Forhandlingsresultatet for DR skal ikke sammenlignes med de øvrige overenskomster indgået i 2017, pointerer Charlotte Bach.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at DR på flere fronter er presset ikke mindst i forhold til de kommende forhandlinger om et nyt medieforlig. DR kan derfor desværre ikke fuldt ud sammenlignes med det private arbejdsmarked, hvor krisen er ved at slippe sit tag. Vores HK-forlig skal ses i lyset af disse omstændigheder og den virkelighed, DR indgår i.

På et område lægger DR-forliget sig op ad de private overenskomster, nemlig ved etablering af en fritvalgskonto, som udgør 2,5 procent af lønnen. Fra maj 2018 vil den enkelte HK-medarbejder selv kunne vælge, om hun vil bruge pengene på kontoen til frihed, pension eller løn – eller en kombination heraf.

Se hovedpunkterne i forliget mellem HK Stat og DR eller hent hele forligsteksten

Urafstemningen blandt medlemmerne af HK-klubben i DR foregår elektronisk i perioden 16. juni klokken 10 til 27. juni klokken 12.

Læs også: Medie-HK'ere vil have samme vilkår som andre faggrupper i DR

Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK