Få en highfive af Jobpatruljen

16. juni 2017  |  Midt

Jobpatruljen kører hele sommeren for at besøge over 3.000 unge på sommerjobbet. Skal vi besøge dig til en highfive - og en snak om gode arbejdsforhold?

Jobpatruljeholdet fra 2016.
Har du styr på dine feriepenge, pauser, tillæg osv..? Nej ikke helt... Det er svaret fra rigtigt mange unge på deres sommer/fritidsjob. Faktisk er det 4 ud af 5 der desværre oplever problemer arbejdet. Heldigvis er det som regel mindre problemer, der skyldes fejl, og ikke decideret snyd:

- Mange unge kender ikke rettighederne på deres første job. De ved for eksempel ikke altid, at de har krav på feriepenge, pauser og ansættelseskontrakt. Eller at arbejdsmiljøet skal være godt nok til, at de ikke får ondt i hverken ryggen eller hovedet af at være på arbejde, fortæller Peter Lykkegaard, ungdomskonsulent i HK Midt og koordinator på Jobpatruljen på Fyn og i Fredericia.

Tip os: Har du et sted, vi bør besøge?
Ønsker du selv at have besøg af Jobpatruljen på din arbejdsplads – eller har du et sted, vi bør besøge? Så send Peter Lykkegaard, ungdomskonsulent i HK Midt, et tip: peter.lykkegaard.hansen@hk.dk

Jobpatruljen: Frivillig indsats i sommerferien

Jobpatruljen er drevet af frivillige unge, der bruger deres sommerferie på at hjælpe andre unge på deres fritidsjob. I år kører Jobpatruljen på Fyn og Fredericia de to sidste uger af juli (17.-29. juli). Så hvis du har et fritidsjob eller kender nogen der har, så skriv til Jobpatruljen. Så kommer vi på besøg og giver highfive og en gratis fritidsjob-guide. Målet er at nå ud til at fritidsjobbere på Fyn og i Fredericia, så dit tip kan hjælpe os med at finde ud til alle arbejdspladser med unge fritidsjobbere ansat.

Kom med som frivillig og få en hyggelig dag

Rikke fra Jobpatruljen taler med Jeppe, der har fritidsjob på Camp Hverringe i 2016.

Rikke fra Jobpatruljen taler med Jeppe, der har fritidsjob på en campingplads, om hans rettigheder som ansat. Der var ingen problemer i camp'en. (Foto fra 2016).

- Har du lyst til at gøre en forskel, så er du også meget velkommen til at blive frivillig i Jobpatruljen, hvor du kan hjælpe andre unge. Du bestemmer selv, om du har lyst til at køre med patruljen én eller flere dage. Det tager det meste af dagen, men det er utroligt sjovt, understreger Peter Lykkegaard, der sidste år var på hold med 40 unge frivillige. De udgjorde Jobpatruljen på hele Fyn og i Fredericia-området, hvor de besøgte et stort antal unge fritidsjobbere og deres arbejdspladser.

Vil du være aktiv i Jobpatruljen?
Kontakt Peter Lykkegaard, ungdomskonsulent i HK Midt, hvis du gerne vil være aktiv i Jobpatruljens fællesskab og være med til at gøre en forskel for andre unge: peter.lykkegaard.hansen@hk.dk
Læs mere om Jobpatruljen på www.jobpatruljen.dk

Arbejdsmarked Arbejdsmiljø

Få tips, tricks, nyheder og hør om kommende arrangementer:

HK Midts Facebookside

se alle de fordele