Skattedebat på Folkemødet: Sygt Skat frister svage sjæle

16. juni 2017  |  HK Stat  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Hvad skal der til, for at fremtidens skattevæsen fungerer? Det var emnet for en paneldebat arrangeret af Danske Revisorer på Folkemødet 2017, hvor blandt andre HK Stat-formand Rita Bundgaard udfordrede skatteministeren på spørgsmål om, hvordan man bedst får kontrol over skattesnyd.

- 1.000 nye medarbejdere i Skat er da ret mange, siger skatteminister Karsten Lauritzen.

- Jo, svarer Rita, - men I har sparet 5.000 væk!

Publikum klapper.

Vi er til debatten 'Er du skidt, Skat' på Folkemødet i Allinge. På scenen sidder Venstres skatteminister Karsten Lauritzen, HK Stats formand Rita Bundgaard, direktør for FSR - danske revisorer Charlotte Jepsen og Lea Wermelin, socialdemokrat og formand for Folketingets Skatteudvalg.

Revisorer: For let at snyde

Revisorerne, der har inviteret på debat om det syge Skat, er bekymrede, fortæller direktøren. Det er blevet for let at snyde, mener hun.

- Skattegabet bliver større, restancerne er vokset med 10 milliarder kroner de sidste par år. Og de vokser med en halv milliard hver måned. Vores diagnose er, at kontrolniveauet er for lavt. Der kan gå op til 25 år, uden at virksomheder ser en kontrolmedarbejder fra Skat. Der er ingen tvivl om, at det kan friste svage sjæle.

Lea Wermelin vil også styrke kontrollen:

- For mig er det fuldkommen åbenlyst, at der SKAL flere medarbejdere til på kontrolområdet. Mener regeringen også, at der er et problem her, og at der skal ansættes flere til kontrol?, udfordrer hun Karsten Lauritzen.

Socialdemokraterne foreslog for nylig at ansætte 1.000 ekstra medarbejdere til skattekontrol. Vel at mærke 1.000 udover de 1.000, som regeringen vil ansætte med sin plan for et nyt Skat.

Minister: Størrelse ikke noget mål i sig selv

Karsten Lauritzen vil ikke lægge sig fast på noget bestemt tal, men anerkender, at det er gået ned ad bakke med kontrolindsatsen.

- Det er blevet sværere at udøve kontrol. Man skulle måske historisk have tænkt lidt mere på skattekontrol i stedet for kun at tænke på at lette vilkår for virksomhederne. Men jeg ser det som Venstremand og skatteminister ikke som et mål i sig selv, at Skat skal have en vis størrelse. Der skal være et fagligt grundlag for at sige, hvor mange der skal til, siger skatteministeren.

Han vil også bruge velfungerende it og en forenkling af skattelovgivningen til at gøre kontrollen bedre og kontrolarbejdet enklere.

Rita Bundgaard er med på både it – når bare det fungerer– og enklere regler som en del af løsningen. Men flere hænder skal der til, fastholder hun. Om det så er 999 eller 1.000 skal ikke skille os ad, siger hun til Karsten Lauritzen, mens publikum klapper.

Præmiér lovlydige virksomheder

Revisorerne foreslår en ordning, der skal præmiere virksomheder, der får revideret deres regnskaber.

- 100.000 virksomheder har fravalgt at få revideret deres regnskaber. Overvej derfor at giv økonomiske fordele til de virksomheder, som dokumenterer, at de har fået revideret deres regnskaber, foreslår Charlotte Jepsen.

Som det er nu, må alle de lovlige virksomheder med orden i pennalhuset spørge sig selv, om det er værd at bruge resurser og revisor på at holde styr på tingene, når andre slipper, siger revisorernes frontfigur.

- For os handler det om et skattevæsen, der fungerer. For det er jo på den måde, at pengene kommer ind på til vores velfærdssamfund. Rigtig mange medarbejdere er ikke noget mål i sig selv, siger Rita Bundgaard.

HK Stat-formanden benytter lejligheden til at tilbyde skatteministeren gratis hjælp med at finde nogle af de mange nye medarbejdere, der bliver brug for fremover. HK's jobbørs er er leveringsdygtig, fortæller hun. Og gør samtidig opmærksom på, at Skat selv uddanner mange elever hvert år. Dem kan man ansætte i stedet for som tidligere at lade dem gå, når de har afsluttet deres uddannelse, foreslår Rita Bundgaard.

Se video fra debatten og med deltagerinterviews - på FSR - danske revisorers hjemmeside.

SKAT