Ældre og handicappede lades i stikken, når de betjente billetsalg lukker

19. juni 2017  |  Trafik og Jernbane  |

I forbindelse med nye udbudsrunder af togtrafikken på de Midt – og Vestjyske baner, er der nu stærke forlydende om, at Transportministeriet vil forsøge at nedlægge betjente billetsalg.

-Det lader til, at transportpolitikerne og togbranchen har et utilstrækkeligt og alt for snævert beslutningsgrundlag, hvis de forcerer lukningen af de betjente billetsalg. En lukning af billetsalgene på stationerne i Silkeborg, Skjern, Viborg, Skive og Thisted, vil have store og negative konsekvenser for bysamfundene og regionen, siger Dennis Alex Jørgensen, formand, HK Trafik & Jernbane, der organiserer de ansatte i billetsalget.

Igennem nogen tid har DSB og Arriva lukket for betjente billetsalg på en lang række stationer og salgssteder, idet de i stedet henviser til at bruge Internettet.

Hele denne udvikling har mødt stadigt flere protester fra de kunder der lades i stikken, især gennem Ældre-sagen og handicaporganisationer.

Lyt noget mere til kunderne og tag hensyn

Ældresagen, der om nogen har føling med de ældres behov, har ved tidligere lukninger, senest i Esbjerg, udtalt deres direkte vrede imod nedlæggelsen af det betjente billetsalg.

Man føler at ældre uden IT udstyr behandles dårligt samt at konsekvensen kan blive, at færre og færre ældre vil benytte toget i fremtiden.

-Ældre kan nemlig føle utryghed og nervøsitet fordi de er bange for at bestille forkert på Internettet når de skal ud på en togrejse. Og muligheden for at købe billetter i 7-Eleven giver de ikke meget for: ’For det første er der lang kø, fordi folk skal købe pølser. Men kioskpersonalet er heller ikke uddannet til at rådgive folk om deres billetkøb’, udtalte formanden for Ældresagen i Esbjerg, Hanne Meyer, til DR Syd.

Medarbejderne opfordrer til at genoverveje lukning af billetsalg

- En hel del af vores medlemmer har henvendt sig til fagforeningen, fordi de mener, at man overser at man i billetsalget udover at hjælpe teknologisvage befolkningsgrupper, varetager flere vigtige servicefunktioner for lokalsamfundet.

De betjente billetsalg leverer fx løsninger for lokale jobcentres aktiveringsindsats, servicering af statslige – og regionale arbejdspladser, medarbejderbehov ved Apples nye datacenter, sygehuses patienter og personale, studerende på de lokale uddannelsesinstitutioner - og andre i lokalområderne med løbende behov for professionel hjælp til at finde de bedste og billigste løsninger på deres transportbehov. Og sidst, men ikke mindst har mange turister i området et naturligt stort behov for rejseinformationer.

-Der bliver utroligt langt at køre for de der ønsker personlig betjening. Det vil bestemt ikke fremme tilgangen til bruge af offentlig transport midler, som politikerne jo ofte udtaler at de ønsker, fortæller HK Tillidsmand Henriette Rasmussen.

Det er besluttet at Rejsekort skal være den primære løsning som billet til offentlig transport, men vælger man at lukke de betjente salgssteder, vil der være rigtig få steder, hvor man kan møde personligt op og få lavet et kort. Alle bliver tvungent til net bestilling og det oplever vi at mange ældre og handicappede har rigtig svært ved i dag.

-I stedet for at lukke ned for aktiviteten i lokalsamfundet, bør de lokale interesseorganisationer, institutioner, erhvervsliv - samt de kommunale politikere, sætte sig sammen og udtænke nogle holdbare løsninger, der kan imødekomme de behov der faktuelt findes.

Der er behov for nytænkning omkring fremtidens station – og dens sammenhæng til lokalområdets udvikling, slutter Dennis Alex Jørgensen.

For yderligere kontakt: Dennis Alex Jørgensen, tlf. 3131 4115