Ahmed fik erstatning for erhvervsevnetab

19. juni 2017  |  HK Service Hovedstaden Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Ahmed blev medlem af HK i 2004, da han gik på handelshøjskolen. I dag er han lykkelig for sit medlemskab, for med HK i hånden fik han en stor erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen for tab af erhvervsevne.

Det var i fuld dagslys og i en spilleforretning med masser af kunder, at Ahmeds liv blev forandret. Han kørte en fast rute til 12 spillebutikker i København. Det var hans job at tømme de enarmede tyveknægte for kontanter og aflevere dem i banken. En forårsdag som mange andre, men denne dag blev Ahmed genstand for en kundes vrede over maskinernes fordeling af held og penge. Den unge mand overfaldt Ahmed og forsøgte at kvæle ham, mens resten af klientellet så chokerede til – uden at gribe ind. Et tryk på overfaldsalarmen og politiets hurtige reaktion forhindrede en fatal udgang på historien. Ahmed blev indlagt med skader på hals og luftveje, men de fysiske skader var kun toppen af isbjerget.

I flere måneder var den psykiske reaktion så stor, at Ahmed slet ikke kunne gå udenfor en dør, og han blev opsagt fra sit job på grund af sygdom. Da Ahmed efter næsten et år meldte sig ledig og jobsøgende i HK's A-kasse, blev han opfordret til at tale med en faglig konsulent i fagforeningen.

Faglig konsulent, Rolf Hansen lyttede til Ahmeds historie, og det blev klart at ingen havde anmeldt overfaldet og de efterfølgende traumer til Arbejdsskadestyrelsen.

- Det var godt, jeg var medlem af HK. Jeg havde aldrig hørt om ”erhvervsevnetab” og vidste ikke noget om hele det system, forklarer Ahmed.

- Rolf hjalp mig med at udfylde alle de papirer, man skulle udfylde. Det var virkelig mange skemaer, men han fik fuldmagt, så han kunne hjælpe mig hver gang, der var et nyt skema.

Overfaldet i spillebutikken kostede Ahmed 10% erhvervsevnetab. Han lider i dag af stærk PTSD og har vanskeligt ved at færdes i byen og på steder med mange mennesker. Han har fundet sig et andet arbejde. Lønnen er ikke så høj, men Ahmed er nødt til at have et job, hvor han kan sidde alene. I denne måned har han modtaget et stort beløb fra Arbejdsskadestyrelsen som kompensation for sine nedsatte muligheder på arbejdsmarkedet og generne efter overfaldet.

Problemer med login?

Log ind med NemID