- Tag hensyn til medarbejderne

20. juni 2017  |  Nordjylland  |

Når SKATs opgaver flyttes rundt, skal der tages størst mulige hensyn til ansatte, understreger HK Stat Nordjylland, der glæder sig over nye arbejdspladser til landsdelen.

- SKATs ledelse må i samarbejde med tillidsrepræsentanterne hurtigt skabe klarhed, så kolleger ikke skal gå i uvished i lang tid, siger formand for HK Stat Nordjylland Jonna Vestergaard.

- Det er dejligt, at regeringen endelig prioriterer SKAT, ikke mindst ved at tilføre flere ressourcer. Det er stærkt tiltrængt efter ti års konsekvent udsultning.

Det siger formand for HK Stat Nordjylland, Jonna Vestergaard. Hun glæder sig over, at regeringen nu sigter mod at genoprette skattevæsenet.

Ifølge planerne skal det nuværende SKAT splittes op i syv nye styrelser, der placeres rundt om i hele landet, og dertil tilføres yderligere tusind ekstra medarbejdere til skatteopgaver.

Således skal en helt ny Motorstyrelse med 250-300 medarbejdere placeres i Aalborg fra sommer næste år og med yderligere mandskab til SKAT i Thisted og Hjørring, vil der indtil 2021 blive lagt yderligere 220 til de nuværende 670 arbejdspladser hos SKAT i Nordjylland.

- Der forestår nu et større arbejde med at flytte arbejdsopgaver rundt i hele landet. Derfor er det vigtigt, at medarbejderne er i fokus og at ændringerne sker i et tæt samarbejde med tillidsrepræsentanterne, understreger Jonna Vestergaard.

Når opgaver flytter rundt, vil nogle medarbejdere miste de opgaver de tidligere arbejdede med.

- Nye opgaver kommer til, og vi håber, at de berørte kolleger kan skifte til disse arbejdsopgaver. Heldigvis har skatteministeren lagt op til, at færrest mulige ansatte skal flyttes, men SKATs ledelse må i samarbejde med tillidsrepræsentanterne hurtigt skabe klarhed, så kolleger ikke skal gå i uvished i lang tid.

- Det bliver et større puslespil at få til at gå op. Men i det puslespil skal der tages størst muligt hensyn til medarbejderne, understreger Jonna Vestergaard.

Læs regeringens plan

Glæde over arbejdspladser til Nordjylland
Hos HK Stat Nordjylland er der glæde over udsigten til flere arbejdspladser.

- Vi har jo længe arbejdet for flere statslige arbejdspladser i Nordjylland, og derfor glæder vi os over, at vi får nye arbejdspladser i Motorstyrelsen. Sammen med ekstra medarbejdere i både Thisted og Hjørring er det rigtig godt for Nordjylland, siger Jonna Vestergaard.

Endnu er det ikke klart, hvor mange af de nye arbejdspladser, der er HK-stillinger, men HK Nordjylland står klar til at hjælpe med at rekruttere nye medarbejdere.

- Vi har allerede stor erfaring med hjælp til at rekruttere medarbejdere til statslige stillinger, så vi er også klar til at påtage os denne opgave, hvis vi bliver bedt om det, siger jobformidler Lars Nonboe, HK JobBørs Nordjylland.