Transportminister skaber uro blandt DSB-ansatte

21. juni 2017  |  Trafik og Jernbane  |  HK Stat

Transportministeren skaber uro, når han uden varsel går i medierne med budskabet om, at DSB kan drives meget mere effektivt. Som øverste arbejdsgiver burde Ole Birk Olesen informere de ansatte, før han farer ud med sine superliberalistiske ideer, mener formanden for HK’erne i DSB.

- Dårlig arbejdsgiveradfærd, slet og ret. Transportministeren udstiller ringe ledelsesevner som øverste arbejdsgiver for DSB, når han på baggrund af en netop offentliggjort analyse straks farer ud i medierne og konkluderer, at meget mere udlicitering er vejen frem for jernbanedriften i Danmark.

Det siger Dennis A. Jørgensen, formand for HK Trafik & Jernbane, efter at transportminister Ole Birk Olesen (LA) og regeringen har lanceret et oplæg, der angiveligt skal fremtidssikre jernbanen i Danmark

Oplægget bygger blandt andet på en konsulentrapport fra McKinsey med en række scenarier, som regeringen efter sommerferien vil drøfte med Folketingets partier.

Ministeren selv markerer klart, at han ser mere udlicitering af togdriften – både S-togene i hovedstaden og de lange strækninger – som vejen til mere effektiv jernbanedrift. Jernbane-HK'ernes formand mener, at ministeren burde afvente forhandlingerne i efteråret, før han konkluderer, hvad der skal ske med DSB.

- Flere af vores medlemmer har reageret og med rette følt sig utrygge. Det er en helt urimelig fremfærd fra ministerens side. HK’erne i DSB føler ikke, at der er opbakning til den store indsats, de hver dag præsterer for at få kunderne bragt frem, siger Dennis A Jørgensen.

- Sporene fra skandalen med Skat skræmmer, når man ser en liberalist stå og fortælle, at hvis vi bare reducerer og effektiviserer, så bliver det hele meget bedre, for det siger konsulenterne, tilføjer Dennis A. Jørgensen.

Han hæfter sig ved, at ministeren kører hårdt frem med kontroversielle ønsker om omfattende udlicitering kort efter, at Birk Olesen fik en stor næse for ikke at have informeret Folketinget om PostNords økonomiske problemer.

- Man kunne undre sig over, hvor ministeren pludselig får den energi fra, efter han er blevet banket på plads i forbindelse med PostNord. Lige som man kan undre sig over, hvor de røde partier bliver af i en debat, hvor de normalt stiller op og forsvarer DSB, siger Dennis A. Jørgensen.

- Vi frygter, at DSB med sin indblanding i det politiske spil ved at tage afstand til Timemodellen (plan for, at tog skal kunne køre fra København til Odense på en time og lige så hurtigt mellem Odense og Aarhus, red.) ikke har så mange venner tilbage på Christiansborg, og at der allerede er lavet aftaler om udlicitering, siden ministeren tør stå frem og udtale sig så skråsikkert.

HK Trafik & Jernbane er i fuld gang med at tygge sig igennem de store analyser, som regeringen har offentliggjort.

- Vi vil selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan, for at de politiske beslutninger bliver af en fornuftig kvalitet, så vores medlemmer ikke kommer i klemme. Skal der udliciteres, så vis hensyn til de ansatte og sørg for, at udbuddet ikke bliver en konkurrence om de dårligste overenskomstforhold, opfordrer formanden for HK Trafik & Jernbane.

Samtidig maner han til besindighed.

- Lad nu infrastrukturen komme på plads, så der kan drives en fornuftig og god forretning, inden al togkørsel udliciteres. En ny operatør vil have de samme udfordringer, som DSB i dag står med, er budskabet fra Dennis A Jørgensen.

- Mange af de store udfordringer, som i dag er i jernbanebranchen, skyldes manglende og fejlagtige politiske beslutninger. De undladelsessynder har bragt Danmark bagerst, når vi sammenligner vores infrastruktur med andre landes. Det problem nævner ministeren ikke. Men samme analyse, som ministeren henviser til, beskriver ellers, at det netop er en af årsagerne til, at Danmarks jernbane er blandt de dyrere i dag, siger Dennis A. Jørgensen.

Han fastslår, at DSB’s bestyrelsesformand Peter Schütze har et stort politisk arbejde foran sig med at skabe ro i virksomheden.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK