Administrationsbachelor i praktik i Tanzania

22. juni 2017  |  MidtVest  |

28-årige Michael Erhardsen byttede klasseværelset hos VIA i Viborg ud med international forståelse og solidaritetsarbejde under studie- og praktikophold i Tanzania.

Hvordan fungerer fagforeningerne i det afrikanske land Tanzania? Hvordan ser det ud med lønforhold, og hvad med ligestilling? Det har Michael Erhardsen, der er i gang med en uddannelse til administrationsbachelor hos VIA i Viborg, fået et unikt indblik i.
4. november 2016 rejste han til Tanzania, hvor han som led i faget ”Offentlig administration i internationalt perspektiv” skulle være seks uger i Arusha. En by med ca. 300.000 indbyggere i den nordlige del af landet tæt ved Mount Kilimanjaro og Kilimanjaro Nationalpark.

Støttet af HK Kommunal

Michael Erhardsen foran HK MidtVest i Viborg.

- Det har været et meget spændende ophold, der har givet mig lyst til udviklingsarbejde enten herhjemme eller ude i verden, fortæller Michael Erhardsen.

Det er anden gang, at administrationsbachelorstuderende fra VIA University College er i Tanzania som en del af deres uddannelse. Initiativet kommer fra HK Kommunal, som i samarbejde med VIA og Ulandssekretariatet har fået studieopholdet op at stå. HK Kommunal støtter desuden projektet økonomisk.
Baggrunden for HK Kommunals engagement er, at offentligt ansatte i Danmark i stigende grad mærker internationaliseringen, og derfor er det vigtigt, at de studerende får internationale erfaringer.

Studieophold blev til praktik

Michael Erhardsens ophold blev imidlertid længere end seks uger, da han fik mulighed for at tilbringe sin praktiktid på studiet hos henholdsvis Mellemfolkeligt Samvirke - Training Centre for Development Cooperation in Eastern and Southern Africa - og LO’s/FTF’s ulandssekretariat i Arusha.
I alt kom opholdet til at vare til 27. maj 2017, hvor Michael kom hjem til Danmark.
- Det har været et meget spændende ophold, der har givet mig lyst til udviklingsarbejde enten herhjemme eller ude i verden, fortæller han.

Lavede solidaritetsprojekt

Under studieopholdet arbejdede Michael Erhardsen på Arusha Technical College, hvor han hjalp skolens HR-afdeling med forefaldende arbejde. Desuden skulle han lave et solidaritetsprojekt og et eksamensprojekt i løbet af de seks uger.
Solidaritetsprojektet gik ud på at afholde en oplysningsdag, hvor der var fokus på fordelene ved en rigtig fagforening frem for en gul.
Michael Erlandsen fortæller, at arbejdstagerne i Tanzania har ret til at organisere sig, og mange er med i en fagforening.
- En stor del af fagforeningerne hører under TUCTA, Trade Union Congress Tanzania, som er en pendant til de danske hovedorganisationer LO, FTF og AC.  Andre fagforeninger er selvstændige. De bliver kaldt for Brief Case Unions og kan sammenlignes med de såkaldte gule fagforeninger i Danmark.
- Men der er meget forskel på prisen, og da minimumslønnen i Tanzania er 350 kroner om måneden, kan kontingentforskellen være afgørende for, hvor man melder sig ind, og det kan også være svært at fastholde medlemmerne, beretter han.

En øjenåbner

På Ulandssekretariatet, der er den danske fagbevægelses udviklings- og bistandsorganisation, bliver der arbejdet for at fremme demokrati, arbejdstagerrettigheder og arbejdsmiljø, styrke arbejdsmarkedet og bekæmpe fattigdom ved at styrke fagbevægelsen. De fire strategiske indsatsområder er demokrati - social dialog på arbejdsmarkedet, arbejdstagerrettigheder, fattigdomsbekæmpelse, fordelingspolitik og den uformelle økonomi og arbejdsmiljø og hiv/aids
- Jeg har jo bare været almindeligt medlem af en fagforening i Danmark. I Tanzania har jeg fået et indblik i, hvad fagforeningsarbejde vil sige, og det har været en øjenåbner, hvordan ordentlige arbejdsforhold kan føre til social dialog om eksempelvis kvinders rettigheder. I Tanzania har kvinder typisk en anden type jobs end mænd, og når de bliver organiseret, kan vi begynde at sige, at de måske skal have mere i løn, fortæller han
Det har også været lærerigt at lære en anden kultur at kende og arbejde under helt andre forhold end i Danmark.
- Det sætter tingene lidt i perspektiv, når man er væk hjemmefra i en lang periode. Generelt har vi det rigtigt godt i Danmark. I Tanzania fungerer det på en anden måde. Der er mere tungt bureaukrati, siger Michael Erhardsen.

Elev Job og uddannelse

Du kan også få vejledning om Efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK