Stod til fyring, fordi kommunen havde lavet fejl

22. juni 2017  |  HK Handel  |  Andreas Rasmussen

En jysk kvinde kan beholde sit job, efter HK Handel har kigget på hendes sag. En fejl hos Ringkøbing-Skjern Kommune var nær ved at koste hende jobbet.

"Kommunen har valgt den tolkning, der vil kunne spare dem for penge," siger faglig sekretær i HK Handel, Troels Rønn-Simonsen. Foto: Simon Klein-Knudsen

I Ringkøbing-Skjern Kommune sidder en glad HK'er. Hun har nemlig bevaret sit fleksjob, selvom kommunen forsøgte at skære i lønrefusionen til arbejdsgiveren, der derfor ville være nødt til at afskedige hende.

Det blev dog forhindret af et samarbejde mellem medlemmet, arbejdsgiveren og HK, der fik kommunen til at trække i land.

Seks år uden problemer

Historien begynder i 2010, da kvinden, der tidligere har været butikschef og har en bred vifte af kompetencer med i bagagen, blev visiteret til et fleksjob i en tøjbutik. Hun blev placeret på minimumslønnen, men HK MidtVest fik hende i samarbejde med arbejdsgiveren op på 23.000 kroner. En væsentlig stigning, der skulle afspejle hendes kvalifikationer og erfaringer.

I sensommeren 2016, efter ordningen har kørt i årevis, henvender Ringkøbing-Skjern Kommune sig imidlertid til arbejdsgiveren.

- Kommunen mente, at det var en fejl, at de i mange år havde refunderet to tredjedele af kvindens løn, når hun fik mere end minimumslønnen. De ville kun dække to tredjedele af minimallønnen, fortæller Troels Rønn Simonsen, der er faglig sekretær i HK Handel.

Arbejdsgiver nødsaget til at opsige

Det ville betyde, at arbejdsgiveren ikke havde råd til at fortsætte ansættelsen. Kvinden stod derfor til at blive opsagt, da HK Handel gik ind i sagen.

- Uenigheden handler helt grundlæggende om, hvordan man skal tolke nogle ret upræcise formuleringer i lovteksten. Kommunen mener nemlig, at deres refusion til arbejdsgiveren skal være to tredjedele af minimallønnen og ikke af den sædvanlige løn på området. De har valgt den tolkning, der ville kunne spare dem for penge, siger Troels Rønn Simonsen.

HK’s faglige medarbejdere analyserede derfor alle medlemmets jobfunktioner, der blandt andet bestod i at bestyre butikken, når ejeren var væk, ligesom hun også havde en række regnskabsopgaver. Derefter fandt de ud af, hvad den sædvanlige løn for de funktioner var, og fremsendte en gennemgang til kommunen.

Den gennemgang erklærede kommunen sig enig i. Arbejdsgiveren beholdt derfor alligevel refusionen, og HK-medlemmet beholdt sit job.

Kommunen: Vi finder en løsning

Hos Ringkøbing-Skjern Kommune fortæller afdelingsleder i ydelseskontoret, Carsten Mauritzen, at de har sendt breve ud til alle virksomheder, der har haft en fleksjobansat.

- Vi får svar fra dem om de konkrete ansættelsesforhold, og så laver vi en individuel vurdering i hver sag, forklarer han.
På den måde vurderer kommunen, hvilket niveau arbejdsgiverens refusion skal ligge på.

Carsten Mauritzen vil ikke udtale sig om den konkrete sag, men fortæller, at fagforeningerne jævnligt bliver involveret.
- Det er tit sådan, at de er inde over, og så finder vi en løsning ud fra de informationer, de kommer med. Sådan lander vi de fleste sager på et kompromis, siger han

Ikke kun et vestjysk problem

Det er desværre ikke enestående, at folk kommer i klemme, når kommunerne landet over har skulle fortolke lovteksten i den gamle fleksjobordning, fortæller Troels Rønn Simonsen.

- Vi hører fra afdelingerne rundt i landet, at det desværre er noget, der sker overalt. Der findes ikke et samlet overblik over problemets omfang, men det er ikke en isoleret hændelse, siger han.

HK kan hjælpe dig

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til dit ansættelsesforhold? Kontakt din lokale afdeling på 7011 4545.

Fleksjob Fyret Opsigelse Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK