10 vindere af Fællesskabsprisen 2017

22. juni 2017  |  HK Danmark

Vinderne af Fællesskabsprisen 2017 er nu fundet, og de i alt 10 vindere, der hver især har gjort noget helt særligt for fællesskabet, blev fejret ved en fest i København 22. juni.

Prisen har i år fokus på fællesskab i relation til ensomhed, til social ulighed, dets betydning for læring og dannelse samt fokus på arbejdsfællesskaber.

Prisuddelingen blev åbnet med en tale af Mette Frederiksen (S).
"Vi uddeler Fællesskabsprisen for at takke de mennesker, der gør en ekstraordinær forskel for fælles¬skabet. Og de fællesskaber, der gør en ekstraordinær forskel for den enkelte. Det særlige ved Danmark er, at vi går sammen om at strække os lidt længere for hinanden, end vi behøver", siger Mette Frederiksen.

Fællesskabsprisen blev stiftet i 2014. Gennem de sidste fire år har danskerne nomineret flere end 2500 ildsjæle.

"De nominerede er dem, der giver de unge en stemme. Dem der får generationerne til at mødes. Dem der hjælper nye danskere med at komme ind i arbejdsfællesskabet. De engagerer sig og skaber fællesskaber, fordi de vil gøre noget for andre. Ikke fordi de modtager priser som vores. Og netop derfor har de fortjent den", siger Mette Frederiksen.

Bag Fællesskabsprisen står Mette Frederiksen (S), Alka, Dansk Metal, DFDS, Falck, HK, ISS, NCC, Pension Danmark, Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen UCC, 3F, Tuborgfondet og VIA Univercity College.

Alle nomineringerne kan ses på Fællesskabsprisens hjemmeside

DE 10 MODTAGERE AF FÆLLESSKABSPRISEN 2017 ER:

1. Ronja Hauge Schierup, Aarhus
Ronja er kun 10 år, og hun er dermed den yngste vinder af Fællesskabsprisen nogensinde. Da billeder af flygtninge, der gik langs de danske motorveje, tonede frem på de danske tv-skærme i 2015, syntes Ronja at det var synd for de børn, der kom til Danmark uden deres venner. Hun foreslog derfor sin far, at hun kunne blive deres nye, danske ven. Dette blev star¬ten på hjemmesiden flygtningevenner.dk, der skaber netværk og legeaftaler mellem etnisk danske børn og flygtningebørn.

2. X-men, København
Erkan, Faysal og Ellias - bedre kendt som X-Men - arbejder benhårdt på at vende en negativ udvikling blandt de unge, der bor i Urbanplanen i København. Dreng-enes hjerter banker for Urbanplanen, hvor de selv er vokset op og har haft kriminalitet tæt ind på livet. De kender derfor alle områdets unge og ved, hvad der skal til for at få de unge til genoverveje deres liv og på sigt erstatte kriminalitet med andre fælles¬skaber i form af uddannelse eller arbejde. Projektet startede som et forsøg, men i dag kæmper drengene frivilligt videre for bedre muligheder for Urbanplanens unge.

3. Menneskebiblioteket, verdensomspændende

På biblioteket kan man låne bøger, der kan gøre en klog på et hvilket som helst emne. Men bøger er ikke nok, hvis man vil forstå nuancerne i vores verden, mener ildsjælen Ronni Abergel. Derfor har han skabt tilbuddet Menneskebiblioteket, hvor folk kan ”låne” rigtige mennesker at tale med. Menneskebiblioteket vil skabe en forståelse for forskellige typer mennesker, deres baggrund og de ting, de har været udsat for. Man kan ”låne” en flygtning, en polyamorøs, en der er blevet seksuelt misbrugt eller en hjemløs. ”Bøgerne” er alle frivillige, og de gør et kæmpe arbejde for at bryde med fordomme, nuancere folks forståelse for forskellige måder at leve på og via samtalen få os til at indse, hvor mange ting vi egentligt har tilfælles.

4. Ventilen, landsdækkende
Mellem 5 og 10 procent af alle danske unge mellem 13 og 25 år føler sig ensomme hver dag, og det kan have alvorlige konsekvenser. Ventilen (eller Ven-til-en) er en frivillig, social organisation, der hjælper ensomme unge med at finde vej ind i fællesskabet. Ventilen drives af unge for unge, og de frivillige går på modigste vis foran i kampen for at aftabuisere ensomhed. ”Der er ikke noget galt med at føle sig ensom, man har bare ikke fundet ud af, hvor man passer ind”. Sådan lyder udgangspunktet for Ventilens arbejde, der formår at danne en tryg ramme for, at forskellige relationer og venskaber kan opstå mellem Ventilens mange brugere og frivillige.

5. Projekt Headstart, landsdækkende

Målet med Projekt Headstart er at få flygtninge i job, så snart de har modtaget deres opholdstilladelse. Her er motivationen for at blive en del af arbejdsmarked-et og lokalsamfundet nemlig allerstørst. Projektet arbejder for at øge andelen af flygtninge, der får en tidlig tilknytning til arbejdsmarkedet gennem hurtig kompetenceafklaring, målrettet jobindsats og tilbud om en lokal kontaktperson. Headstart har for nyligt haft succes med en syrisk flygtning, som er blevet sendt i arbejde i en broderivirksomhed i Hillerød, hvor det viste sig, at han kunne hjælpe virksomheden med at betjene en broderimaskine, som de havde indkøbt men havde opgivet at få til at virke.

6. Varm Velkomst, Aarhus
Varm Velkomst er et tiltag, der forsøger at løse det store problem, der eksisterer omkring ensomhed blandt unge. Kernen i projektet er en række velkomst¬selskaber, som afholdes af iværksætteren Thomas Vovemod i Vanebrudspalæet. Over 11 temaselskaber forsøger man at knytte unge sammen efter interessefællesskaber. Om det er sang og musik, bæredygtighed eller erhvervslivet man er interesseret i, så danner Varm Velkomst gode fællesskaber, som man kan udforske byen sammen med. En genial måde at bekæmpe ensomhed og skabe inklusion i Aarhus blandt tilflyttere og studerende.

7. Tina Skovmand Jensen, Aalborg
Tinas voksenliv startede tidligt, da hun som kun 17-årig blev mor. I mange år gik hun ledig, og hun mistede håbet for at få foden indenfor på arbejds¬markedet. I april 2008 indså Tina, at det var på tide at ændre sit liv og blive et godt forbillede for sine børn, der selv var ved at blive voksne. Tina havde ingen kompetencer inden for rengøring eller service, men med den rette støtte har Tina fået mod på at gøre op med sit liv på offentlig forsørgelse. Efter en måneds praktik blev Tina tilbudt en ansættelse, og efter nogle års ansættelse er hun blevet leder hos ISS. Tina er et forbillede for ledige, som står uden for arbejdsfællesskabet, og hendes fantastiske udvikling har også inspireret mange andre.

8. Ungdomsbureauet, København
Ungdomsbureauet er en non-profit organisation stif¬tet i 2012, som ønsker om at ændre ungdommens rolle i samfundet. Ungdomsbureauet arbejder på at sikre unge muligheden for at komme til orde, blive hørt og få medindflydelse. Sidste år stiftede Ungdoms¬bureauet ”Ungdommens Folkemøde” i København. Her tages de unge alvorligt, og de frivillige i Ungdomsbureauet gør et fantastisk arbejde for at sikre den fremtidige generations engagement og lyst til medindflydelse.

9. Rasmus Erichsen, Korsør
På trods af sine kun 17 år har Rasmus Erichsen fra Korsør allerede stiftet sin egen forening og gjort en stor forskel for sit lokalmiljø. I 2016 fik han en god idé. Gang på gang oplevede han, at hans familie smed overskydende mad ud. For at stoppe al det madspild oprettede han en Facebook-gruppe ”Stop Spild Lokalt”, hvor personer, der har mad tilovers i Korsør, kan give det til andre, som har brug for det. I gruppen agerer Rasmus administrator og lagermand, når ikke brugerne har mulighed for at bytte internt. Rasmus gør et stort stykke arbejde for udsatte familier og for miljøet, som nyder godt af, at overskudsmad ikke længere bliver kylet i skraldespanden, men i stedet ender på spisebordet. Projektet har nu spredt sig til 73 byer.

10. Lisette Kaas og Skønhedspigerne, Brøndby
På Brøndby Produktionshøjskole har linjeleder Lisette Kaas taget nye metoder i brug. Sammen med det lokale plejehjem har hun fået en aftale i hus, så eleverne ikke længere behøver at øve sig på dukker, men kan komme over på det lokale ældrecenter og udføre behandlinger på de ældre dér. Projektet knytter et helt særligt bånd mellem de yngre og de ældre, der elsker at få besøg af Skønhedspigerne, som de kalder dem. Mange af beboerne er demente, og nogle af dem uden sprog, men når de har fået behandlinger går de derfra med et utroligt velvære og stolthed, og sygeplejerskerne oplever endda et fald i indtagelsen af smertestillende og sovemedicin, når Skønhedspigerne har været på besøg.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK