Fremtidige rammer sikret på SSI

22. juni 2017  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Vores fremtidige rammer er sikret og der er skabt ro om instituttet. Sådan lyder det fra SSI efter regeringens aftale med regionerne om økonomien. Samtidig byder SSI og KU på at overtage veterinærberedskab fra DTU.

- Der er truffet en beslutning om, at Statens Seruminstitut, som vi kender det i dag, bliver ved med at eksistere. Sådan siger vicedirektør Ole Jensen fra Statens Serum Institut til fagbladet Ingeniøren efter regeringens økonomiaftale, der landede en aftale om rammerne for SSI’s diagnostiske analyser.

Området har i de senere år været præget af, at regionerne har hjemtaget flere og flere analyser, men med den nye økonomiaftale er SSI sikret en mere permanent pose penge til analyser og overvågning af sygdommes udvikling i Danmark.

Læs også: Rigsrevisionen opgraderer SSI-undersøgelse

- De 151 millioner kroner er tilstrækkeligt til, at vi kan varetage infektionsberedskabet. Det er ingen naturlov, at regionerne hjemtager opgaver for 42,6 millioner kroner. Men selv hvis de gør det, så er aftalen tilstrækkeligt til, at vi kan sikre infektionsberedskabet og køre den del af instituttet videre i balance med vores øvrige indtægter. Vi har løbende tilpasset os, siger Ole Jensen videre til Ingeniøren.

Direktør: Nu er der skabt ro om instituttet

En arbejdsgruppe nedsat af Sundheds- og Ældreministeriet sammen med Finansministeriet har hyret konsulentfirmaet McKinsey til at vurdere samtlige seruminstituttets nuværende opgaver. Det gælder både, om de bliver løst det rigtige sted, eller om nogle af opgaverne skal drosles ned, flyttes eller udvides.
Også SSI’s bevilling er McKinsey blevet bedt om at vurdere, og Sundheds- og Ældreministeriet har endnu ikke meldt officielt ud, hvad der skal komme ud af analysen, men i en i en pressemeddelelse citerer instituttet administrerende direktør Mads Melbye.

- Efter en lang proces i forbindelse med salg af SSI's forretningsmæssige aktiviteter og usikkerhed om arbejdsdelingen med regionerne på det diagnostiske område, er jeg glad for, at der med aftalen nu er skabt ro om instituttet, udtaler administrerende direktør for Statens Serum Institut, Mads Melbye.

Ingeniøren skriver også, at Statens Serum Institut sammen med Københavns Universitet (KU) har budt på opgaven med det veterinærmedicinske beredskab, som i dag ligger hos DTU. DTU har varslet at man må droppe at opføre de nødvendige bygninger til at forske i de smitsomme sygdomme i Lyngby på grund af en overskridelse i budgettet på 200 millioner kroner. Dermed kan det tekniske universitet ikke længere varetage beredskabet fra 2020, når faciliteterne på øen Lindholm mellem Sjælland og Møn endegyldigt lukker.

- DTU har derfor meddelt Miljø- og Fødevareministeriet, at vi ikke ser os i stand til på fagligt betryggende vis at videreføre myndighedsopgaven ud over kontraktperioden inden for de økonomiske rammer, som myndighederne stiller til rådighed, siger prorektor Rasmus Larsen til DTU’s hjemmeside

Prorektoren understreger at den nuværende kontrakt med ministeriet om det veterinære beredskab under alle omstændigheder vil blive varetaget af DTU Veterinærinstituttet frem til udgangen af 2019, hvor kontrakten udløber.

Mads Melbye

Efter lang tids usikkerhed om det diagnostiske område, glæder administrerende direktør for Statens Serum Institut, Mads Melbye sig over, at der nu er skabt ro om instituttet.

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK