Stor variation i andelen af jobparate

22. juni 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I gennemsnit er det hver tredje kontanthjælpsmodtager, der vurderes til at være klar til en plads på arbejdsmarkedet, men andelen svinger markant kommunerne imellem.

I Vallensbæk er det 56 procent af kontanthjælpsmodtagerne, der er jobparate. I Skanderborg er andelen på 16 procent. De to yderpunkter fremgår af en analyse, som Kraka har foretaget for Ugebrevet A4. Den konkluderer, at 50 procent flere kontanthjælpsmodtagere – svarende til 18.000 personer – kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis andelen af jobparate for alle landets kommuner svarede til gennemsnittet for de fem kommuner med den højeste andel, nemlig Vallensbæk, Albertslund, Odsherred, Ishøj og Greve.

Krakas ledende økonom, Kristine Vasiljeva, mener ikke, at de kommunale forskelle kan forklares af demografiske forhold eller forskelle i kontanthjælpsmodtagernes uddannelsesstatus, lægebesøg og hospitalsindlæggelser, som undersøgelsen korrigerer for. Hun mener, at sagsbehandlernes vurderingspraksis for jobparathed varierer fra kommune til kommune.

I kommunen med den laveste andel jobparate kontanthjælpsmodtagere – Skanderborg – påpeger beskæftigelses- og sundhedschef Jørgen Erlandsen, at flertallet af de borgere, som henvender sig på jobcentret, finder et job så hurtigt, at de end ikke når at blive registreret som ydelsesmodtagere. Ifølge ham forklarer det den lave andel af jobparate ledige, som han ser som et sundhedstegn frem for et sygdomstegn. Han gør derudover opmærksom på, at Skanderborg har halvt så mange kontanthjælpsmodtagere som en gennemsnitlig kommune i Danmark.

Se artiklen fra Ugebrevet A4, der også angiver andelen af jobparate for hver enkelt kommune på et danmarkskort.

Social og beskæftigelse Arbejdsmarked

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt