Syg i ferien? Du kan have ret til nye feriedage

22. juni 2017  |  HK Privat  |

Er du syg i mere end fem dage af din ferie i løbet af helt ferieår, har du ret til nye feriedage. Men du skal huske at give din arbejdsgiver besked straks.

Syg i ferien

Sætter snot, hoste og deslige ind, så snart du har sat dig i strandstolen eller hjemme i haven, klar til en velfortjent ferie, så skal du huske, at du - muligvis - har ret til at holde dine feriedage på et andet tidspunkt.

- Der er imidlertid rigtig mange, som ikke er klar over de her regler, og som derfor bruger deres feriedage på at være syge. Og det er selvfølgelig virkelig ærgerligt, siger Klara Elizabeth Hoffritz, der er advokat i HK/Privat.

Reglerne er sådan, at du har til at få erstatningsferie i op til fire uger, hvis din ferie skulle blive ødelagt af sygdom, som opstår efter, at du er gået på ferie.

Sygedage samles sammen over helt ferieår
Der er en såkaldt karensperiode på fem dage. Forstået således, at de fem første sygedage i ferien i løbet af helt ferieår ikke giver ret til en ny ferie. Til gengæld skal du være opmærksom på, at du ”samler sygedage sammen” hele ferieåret.

Er du fx syg fire dage midt i din sommerferie og tre dage i din efterårsferie, har du ret til to nye feriedage.

- Det er bare supervigtigt, at du straks på første sygedag giver din arbejdsgiver besked om, at du er blevet syg. Uanset om du opholder sig i Sydspanien eller derhjemme. Du skal også fremskaffe dokumentation for sygdommen, så det er en god idé at få en kopi af journalen eller en friattest fra lægen, siger Klara Elizabeth Hoffritz.

Med mindre andet er aftalt med din arbejdsgiver, skal du selv betale for en friattest (det hedder en lægeerklæring nu, red.) fra lægen, hvis du bliver syg under din ferie.

Du skal huske at raskmelde dig til din arbejdsgiver igen. Du har ikke ret til at holde din erstatningsferie i direkte forlængelse af den normale ferie, men du kan selvfølgelig aftale det med din arbejdsgiver, hvis han eller hun er med på det.

Andre regler for sygdom op til en ferie
Bliver du syg, inden din ferie begynder, gælder nogle andre regler. Her er det vigtigt, at du ringer til din arbejdsgiver og melder dig syg inden normal mødetid på den første feriedag og siger, at du er syg. Så påbegynder du nemlig slet ikke din ferie, så længe du er syg.

- Modsat sygdom opstået under ferien er der ved sygdom opstået før ferien ikke en karensperiode, og du har altså ret til erstatningsferie for alle sygedagene, siger Klara Elizabeth Hoffritz, der igen understreger vigtigheden af at få dokumentation fra lægen på, at man er syg.

- Men beder din arbejdsgiver om dokumentation for sygdom opstået inden ferie, er det arbejdsgiveren, som skal betale.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK