Tag hensyn hvis medarbejderne skal flyttes

22. juni 2017  |  MidtVest  |

Arbejdspladser er på vej til det midt- og vestjyske som led i omorganiseringen af skattevæsenet. Men når opgaver flyttes rundt, skal der tages hensyn til de ansatte.

I Skatteministeriets pjece ”En skatteforvaltning i hele Danmark” er der lagt op til, at det midt- og vestjyske område får tilført 260 medarbejdere frem mod 2021.
I Ringkøbing, hvor Gældsstyrelsen og Skattestyrelsen får til huse, bliver antallet af medarbejdere således øget fra 270 til 440.
I Struer, hvor Skattestyrelsen også får hjemsted, går medarbejderantallet fra 70 til 120.
Og i Herning, hvor Vurderingsstyrelsen og Administrations- og Servicestyrelsen kommer til at ligge, stiger tallet fra 230 til 270. Mens antallet af medarbejdere i Skive, hjemsted for Skattestyrelsen, bliver status quo nemlig 100.
Ifølge planerne skal det nuværende SKAT splittes op i syv nye styrelser, der placeres rundt om i hele landet.

Medarbejdere skal måske flytte

Hans Christian Fløe

- Der forestår nu et større arbejde med at flytte arbejdsopgaver rundt i hele landet, og nogle medarbejdere vil måske miste de opgaver, de tidligere arbejdede med, og her er det vigtigt, at medarbejderne er i fokus og, at ændringerne sker i et tæt samarbejde med tillidsrepræsentanterne, siger Hans Christian Fløe.

- Det er dejligt, at antallet af arbejdspladser i det midt- og vestjyske bliver øget. Men i omstruktureringen af skattevæsenet vil der være risiko for, at medarbejdere skal flyttes til andre lokationer, fordi nogle af opgaverne flytter, og i den proces skal der selvfølgelig tages hensyn, siger Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest.
Han peger således på, at SKAT’s ledelse i samarbejde med tillidsrepræsentanterne hurtigt må skabe klarhed, så kolleger ikke skal gå i uvished i lang tid.
- Der forestår nu et større arbejde med at flytte arbejdsopgaver rundt i hele landet, og nogle medarbejdere vil måske miste de opgaver, de tidligere arbejdede med, og her er det vigtigt, at medarbejderne er i fokus og, at ændringerne sker i et tæt samarbejde med tillidsrepræsentanterne, siger han og fortsætter:
- Der kan måske være bekymring for tab af kompetencer, og her er det vigtigt, at der sker kompetenceudvikling for de, der skal ind i stillingerne, så de bliver klædt på, så de kan matche de opgaver, de skal løfte.

Vil hjælpe med rekruttering

Endnu er det ikke klart, hvor mange af de nye arbejdspladser i det midt- og vestjyske, der er HK-stillinger. Men HK MidtVest står klar til at hjælpe med at rekruttere nye medarbejdere.
- I HK MidtVest har vi gode erfaringer med at hjælpe statslige arbejdsgivere med at rekruttere de rette medarbejdere i forbindelse med den udflytning af arbejdspladser, der er i gang. Vi har også samarbejdet med SKAT om rekruttering af medarbejdere, og vi tager gerne del i opgaven med at finde kvalificerede medarbejdere, når de nye skattestyrelser skal bemandes, siger Hans Christian Fløe.

SKAT Arbejdsmarked

Lær nyt!
ta' et kursus, når du har tid - også hjemme i sofaen

Se vores Online-kurser