HK.dk logo

Nye roller og opgaver - fra "tastemus" til konsulenter

23. juni 2017  |  HK Kommunal  | 

Før tastede Mia Bødiker, Farah Naz og Jette Larsen mange blanketter ind. Nu underviser de ledere i, hvorden de selv klarer opgaverne. Foto: Sif Meincke

Personalekonsulenterne i Glostrup Kommune har fået helt nye opgaver, efter et nyt og tiltrængt lønsystem blev indført i kommunen. Fra at være ”tastemus”, skal de arbejde som udadvendte konsulenter, der hjælper kommunens ledere til at hjælpe sig selv.

Det var tiltrængt, da Glostrup Kommune i 2015 gik over til et nyt moderne lønsystem. Indtil da havde de HK-ansatte personalekonsulenters opgaver primært bestået i at taste nyansættelser, afskedigelser, fratrædelser og diverse personalesager fra papirblanketter og ind i det gamle system. Det var samtidig kun dem, der havde adgang til personalesager og ferie i kommunen, så hvis en chef skulle have adgang til sine medarbejderes informationer, så skulle vedkommende gennem en personalekonsulent.

- Det er klart, at det gamle lønsystem bragte nogle hierarkier med sig, fordi vi havde adgang til det meste. Lederne skulle gennem os hver gang, de skulle se statistikker, ferie og sygefravær for deres medarbejdere. Det var virkelig et stort og tiltrængt spring, da vi fik det nye system. Lidt som at gå fra skrivemaskiner til iPads, forklarer faglig koordinator Farah Naz.

Hendes kollega Mia Bødiker supplerer:

- Vi har fået en langt mere vejledende rolle nu, fordi udførerrollen er væk. Vi skal ikke længere taste blanketter ind, oprette medarbejdere, indplacere på rette løntrin og sende aftaler til e-boks og de faglige organisationer. Nu skal lederne selv gøre det, og det har været et kæmpe skridt. Både for os og dem, fortæller hun.

Bedre til at spørge

Vil du vide mere om hvordan du går fra medarbejder til konsulent? Så læs med her

Vi har også udviklet en række kompetenceprofiler - blandt andet for fremtidens administrative faglighed og for økonomimedarbejdere - som du kan dykke ned i her

Forberedelsen op til det nye system har været grundig, selvom medarbejderne gerne havde set, at de var gået i gang tidligere. De har fået ny ledelse, lavet rolleansvarsfordeling og vejledninger. De har holdt flere temadage, hvor de har snakket kompetencer og roller, og to af medarbejderne er gået i gang med en proceskonsulentuddannelse.

En af dem er Jette Larsen. Hun har senest taget en kommunom i ”tidernes morgen”, som hun siger, så hun var en smule skeptisk, da hun blev spurgt, om hun havde lyst.

- Jeg var da lidt betænkelig. Kan jeg nu finde ud af det? Kan jeg gøre det godt nok? Kan jeg overhovedet finde ud af at bruge uddannelsen bagefter? Og hvordan skal det gå til eksamen? Jeg var meget bekymret til eksamen, og det vil jeg da sikkert også være næste gang. Men jeg klarede det, og det gik heldigvis godt, fortæller Jette Larsen.

Hun indrømmer gerne, at hun ikke selv var kommet afsted på uddannelsen, hvis det ikke var fordi, hun var blevet skubbet på vej.

- Jeg er da vildt glad over, at jeg klarede det første modul, men det ligger endnu ikke på rygraden. Men jeg er blevet mere bevidst om min kommunikation, og jeg er blevet bedre til at spørge ind til lederne og medarbejderne, så de selv finder svar – i stedet for bare at give dem svaret, forklarer Jette Larsen.

Og hun har allerede fået lov at prøve sine nye kompetencer af i praksis, da hun sammen med sin kollega fra uddannelsen skulle facilitere en halv dag, hvor teamet skulle snakke om, hvilke roller der er på vej væk og hvilke nye roller, der er på vej ind.

Mere formidling

På spørgsmålet om der er blevet færre arbejdsopgaver, nu hvor digitaliseringen har gjort sit indtog i afdelingen, svarer de samstemmigt med et højt grin.

- Nej det er der i hvert fald ikke. Det kan godt være, at vi har købt et meget fleksibelt system, som kan en hel masse – men det kræver stadig opsætning og en masse manuelle handlinger, vi selv skal tage hånd om. Samtidig har vi fået mange nye formidlingsopgaver, siger Farah Naz.

En af de nye formidlingsopgaver består netop i at undervise lederne i at gøre tingene selv. Og samtidig være forudseende, så de tager tingene i opløbet.

- Jeg har for eksempel alle kommunens daginstitutioner, hvor lederne har meget brug for støtte i det nye system. Derfor er jeg begyndt at deltage i deres ledermøder, så jeg er der og kan svare på spørgsmål i plenum i stedet for at kommunikere med dem alle på mails. Det har gjort, at jeg er kommet tættere på ledelsen, og vi har fået et bedre samarbejde. I starten syntes jeg dog, at det var vildt grænseoverskridende, men det har givet rigtig meget, forklarer Mia Bødiker.

”Vi kunne sagtens”

Hun havde gerne set, at forberedelsen til det nye system var gået i gang endnu tidligere. Da der var meget usikkerhed om de nye roller.

- Vores chef sagde, at vi skulle være mere udgående, og at vi skulle undervise – og selvom han sagde, at det kunne vi sagtens – var vi selv meget i tvivl. Kan vi nu finde ud af det? Det er heldigvis gået rigtig godt, og han havde jo ret i, at vi godt kunne, siger hun med et smil.

I dag er Mia Bødiker og hendes kollegaer glade for de nye roller og ville nødig gå tilbage til de gamle tasteopgaver.

- Det er vildt spændende. Før sad jeg bare bag skærmen og nu – udover at deltage i ledermøder og undervise - sidder jeg også med til tjenstlige samtaler, fordi det er mig, der har styr på juraen. Så der er meget mere sparring nu, hvor vi tidligere ”bare” lavede alt det praktiske, fortæller Mia Bødiker.

Send besked til forfatter


Annuller

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk