HK’erne er uundværlige nøglepersoner i fremtidens digitalisering

26. juni 2017  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

De medarbejdere, der er klar til forandring og klar til at favne de nye digitale måder at arbejde på, vil også være dem, der har et job i fremtiden i det offentlige. Og HK’erne har al mulig grund til at være med på vinderholdet.

HK’erne er nøglepersoner i digitaliseringen af det offentlige, fordi de kender de arbejdsgange, der bliver automatiseret i fremtiden. Nogle af deres arbejdsopgaver vil dermed forsvinde, men nye kommer til. Blandt andet vil borgerne i stigende grad have brug for en personlig kontakt med ”systemet”, og her er HK’erne vigtige spillere.

Det er nogle af udsagnene fra de syv eksperter i et advisory board, som hen over foråret har rådgivet HK Kommunals og HK Stats politikere om de udfordringer, der følger med digitaliseringen. Målet har været at gøre fagforeningerne endnu bedre til at handle i forhold til digitaliseringen og HK’ernes særlige udfordringer.

Andre pointer fra eksperterne er, at de medarbejdere, der er positive over for forandringer, også er dem, der ”kommer med på vognen”, og at HK’erne skal byde sig til, fordi de har en stor viden om, hvad borgerne og virksomhederne har brug for.

HK’erne er også vigtige for, at tilliden til og dermed respekten for det offentlige kan bevares. De kan nemlig forklare borgerne baggrunden for de beslutninger, som de modtager via digital sagsbehandling. Og det er netop, når man som borger får en forklaring, at man også accepterer beslutningen. Ifølge en af eksperterne, seniorkonsulent Søren Skaarup, har selv digitalt stærke borgere brug for personlig hjælp i sager, hvor de henvender sig første gang til det offentlige.

Eksperterne er også enige om, at nysgerrighed og viden om it og kommunikation bliver vigtige kompetencer i fremtiden.

Ledere skal på banen

For HK Kommunals formand Bodil Otto var der mange gode pointer i møderækken, som hun tager med videre. Blandt andet at fagforeningen har en vigtig rolle i forhold til at klæde medlemmerne på til alt det nye.

- Vi skal oplyse medlemmerne om de nye muligheder, der opstår med digitaliseringen, så de tør kaste sig ud i alt det nye og deltage i udviklingsprojekter. I den sammenhæng var jeg glad for at høre, at eksperterne ser os som en faggruppe, der har stor indsigt i arbejdsgange og dermed er uundværlige i digitaliseringsarbejdet, siger siger Bodil Otto, der også finder det vigtigt, at HK’ernes ledere er mere på banen:

- Lederne skal også huske at opfordre deres medarbejdere til at gå ind i projektgrupperne, ligesom de skal fortælle, hvad digitaliseringsprojekterne handler om. De ved hvad, der skal ske, og de skal sørge for at inddrage de medarbejdere, der sidder med de faglige områder i det daglige, påpeger Bodil Otto, der også lægger vægt på, at medlemmerne får den rette videreuddannelse, så de er rustet til fremtidens opgaver.

HK Kommunals sektorbestyrelse skal til august debattere hvilke initiativer, fagforeningen skal sætte i værk i den kommende tid.

Læs også: 3 eksperter om din digitale fremtid

Nyt undervisningsforløb om databeskyttelsesforordningen

Et nyt læringsforløb skal understøtte kommunerne i implementering af databeskyttelsesforordningen. Det første undervisningsforløb er klar til oktober. Læs meget mere om forløbet på cok.dk/databeskyttelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK