Fut under eleverne

26. juni 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Det blev en god start på et større engagement for eleverne, da det første møde af sin art løb af stablen i HK Kommunal Hovedstaden.

Fremtidens elever: Sabina, Line og MichelleDa de tre elever Sabina, Line og Michelle havde hørt tilstrækkelig mange historier om, hvor dårligt nogle af deres elevkolleger har det, var der ingen tvivl i deres sind: Noget måtte gøres! Det gjorde de så. Og første konkrete resultat af deres indsats var et møde 20. juni med deltagelse af 63 elever, uddannelsesansvarlige og tillidsrepræsentanter fra 22 arbejdspladser i hovedstadsområdet.

– Det var en kæmpe succes, og vi er så glade og lettede, lød det bagefter fra de tre initiativrige elever, som fik HK Kommunal Hovedstaden til at stå for værtskabet.

De tre er Sabina Larsen, 1. års-elev i Hillerød Kommune, Line West Kjærulff, 1. års-elev i Frederikssund Kommune og Michelle Storgaard Larsen, 1. års-elev i Hillerød Kommune og medlem af HK Kommunals landsdækkende elevudvalg.

– Vi vil gerne være med til at skabe forandringer på de arbejdspladser, hvor vilkårene ikke er i orden. Og mødet i dag er et skridt på vejen. Jeg tror, mange fik øjnene op for, at der er god grund til et større fokus på eleverne, siger Line.

Mange steder lykkes det

De tre elevers idé med at samle folk på tværs af kommunegrænser var at give mulighed dels for at høre, hvordan man griber elevindsatsen an på de forskellige arbejdspladser, dels for at sparre med hinanden og blive inspireret af de gode erfaringer. Og ved at invitere uddannelsesansvarlige og tillidsrepræsentanter med til mødet håbede de at få engageret disse mere i eleverne og gøre dem til at garanter for, at elevindsatsen på arbejdspladsen holdes ved lige, selv om vilkåret er en stor udskiftning af elever.

– Vi ville gerne have TR og elevansvarlige med, fordi de spiller en kæmperolle i hele elevarbejdet. TR'erne er tråden mellem HK og arbejdspladsen, og de uddannelsesansvarlige er dem, der skal holde hånden under os elever hele vejen igennem. Derfor er det vigtigt, at vi får engageret dem, forklarer Sabina.

Og heldigvis lykkes det mange steder.

– På mødet i dag har vi hørt fede historier om, hvor godt eleverne kan have det, og om hvordan man disse steder betragter glade elever som en investering. Det er sådan, det skal være. For arbejdsglæde kan ikke undgå at smitte af på indsatsen. Desuden er det god PR for kommunen, hvis eleverne kan tale godt om deres arbejdsplads. Så for kommunerne handler en god elevindsats også om, hvem de gerne vil tiltrække, siger Michelle.

Hjem og lægge planer

Fut under eleverne

Emnerne for dagens gruppediskussioner var bl.a. udvikling, netværk og relationer. Og at dømme efter slut-kommentarer fra mødets deltagere ville mange nu straks gå hjem og lægge planer for fremtidens samarbejde eleverne imellem og mellem elever og arbejdsgivere, lige som andre ville gå i gang med at få etableret et elevnetværk enten i deres egen kommune alene eller i samarbejde med nabokommunen.

Sammen understreger de tre elever bag dagens arrangement, at de fik endnu mere ud af mødet, end de havde turdet håbe på.

– Det er gået over al forventning. Vi har fået enorm god feedback, hvor folk har sagt: fedt, relevant, inspirerende osv. Alle har deltaget aktivt og lyttet intenst til hinanden. Og vi har hørt flere, der er kommet med én holdning og er gået med en anden. Så det har virkelig rykket noget, siger Michelle, Line og Sabina med store smil og garanterer, at de vil følge op næste år med et lignende arrangement, hvor de håber, at endnu flere vil møde op.

Elev

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK