Kære byråd – Tag lederskabet på jer

26. juni 2017  |  Sjælland

Efter år med massive fyringer og mangel på politisk styring i Slagelse Kommune efterlyser HK Kommunal Sjælland lederskab og samarbejde om bæredygtige løsninger.

Lederskab - gruppe, der fører an

HK Kommunal Sjælland har igennem de sidste år fulgt med i det politiske teaterstykke i Slagelse Kommune. De har deltaget aktivt i dialogen, både ved møder i forvaltningen, med de folkevalgte og i pressen. Og opfattelsen er, at der har været for megen uenighed, stemmefiskeri og for lidt politisk lederskab og samarbejde på tværs for sikring af et godt arbejdsmiljø for de ansatte samt retssikkerheden og en ordentlig service til borgerne. Derfor har HK Kommunal Sjællands formand, Michael Rosenberg, været til tasterne og efterlyser i disse dage politikere med lederskab i avisen Sjællandske.

I sit indlæg fortæller Michael Rosenberg, at han henover årene er blevet mere og mere bekymret for HK-medlemmernes vilkår og arbejdsmiljø, og at det i skrivende stund også gælder andre personalegrupper. Senest har vi været vidne til et rodet, amatøragtigt og kludret forløb med styring af arbejdsmarkedsområdet, som endte med kaos og op mod 50 færre ansatte på området.

- Nu trues sikker drift, trivslen og det psykiske og fysiske arbejdsmiljø samt borgernes retssikkerhed, for næsten alle havde direkte borgerkontakt. Underligt, at der henover natten pludselig er stort underskud trods meldinger om det modsatte dagen før, påpeger Michael, og fortsætter:

- End ikke her ser vi, at der tages politisk ansvar og meldes ud med fælles stemme, hvilke forringelser borgerne kan forvente. I stedet lader I jeres ansatte tage den opgave i deres møde med frustrerede borgere. Det giver dårligt psykisk arbejdsmiljø og nedbryder de ansattes faglighed. Vi ser nu effekten af det dårlige samarbejdsklima, mistillid og taburetjagt mellem fløjene i byrådet. I 2017 er der nu et overforbrug på over 100 mio. Kernevelfærd må ikke røres, men har I taget jer tid til at definere kerneopgaven, og hvad borgerne kan forvente?

Michael mener, at udvalgte faggrupper i stedet bliver ofre for det fejlslagne politiske fokus. Det er ødelæggende og udtryk for dårlig styring og ledelse, når løsningen hele tiden bliver omfattende fyringsrunder i stedet for at foretage en løbende tilpasning af bemanding og opgaver samt sikre udvikling og inddragelse af de ansatte.

Derfor efterlyser HK Kommunal Sjælland nu politikere og en direktion, der kan og vil samarbejde om konstruktive løsninger, som har fokus på at skabe attraktive og velfungerende arbejdspladser, der giver mulighed for service til borgerne i højeste kvalitet.

- Mine medlemmer ser ikke decentralisering og igen en nedsabling af borgernære administrative ansatte som løsningen på det manglende politiske fokus og styring. Mine medlemmer efterspørger blandt andet, om de folkevalgte vil sætte skatten op for sikre den rette velfærd med fagligt uddannet ansatte? – En definition af kerneopgaven - og er det ikke tid til, at der skal sidde færre
folkevalgte i byrådet? Mon I tør tage det lederskab på jer, spørger Michael Rosenberg til slut.

Se også: Dukketeater i Slagelse - hvem fører hvem?

Kommunal Arbejdsmiljø Politik

flere nyheder