RISK-dagen 2017 var et kig i krystalkuglen

26. juni 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Hvert år tager chefer og medarbejdere i Vallensbæk Kommune en dag ud af kalenderen til stor gavn for arbejdsmiljøet.

RISK 2017 logoOg hvad har robotter og insekter så med hinanden at gøre? Svaret er, at begge dele indgår naturligt i vores dagligdag om ikke ret længe. Robotterne vil vi møde vi på jobbet, og insekterne vil vi spise (måske).

Netop fremtiden var temaet for dette års RISK-dag i Vallensbæk (RISK = Rådhus, Innovation, Samarbejde, Kreativitet). Overskriften for arrangementet var 'Vallensbæk Kommune i 2030 – version 4.0' og blev holdt fredag den 9. juni. Som sædvanlig holdt Rådhuset lukket, sådan at alle administrative medarbejdere (ca. 220) kunne være med – fra kommunaldirektøren til yngste elev.

En af arrangørerne af RISK-dagen var i år, som altid, fællestillidsrepræsentant Jens Hansen, der til daglig sidder i Jobcentret, og samtidig er næstformand i både Hoved-MED og Rådhus-MED:

– Formålet med arrangementet er, at man på tværs af afdelinger lærer hinanden at kende på en helt anden måde end i hverdagen. Derfor oplever vi hvert år, at dagen får en enormt stor og god betydning for os som enkelt-medarbejdere, men i høj grad også for det sociale klima på Rådhuset, siger han.

Alle RISK-dage indebærer, at medarbejderne deles ind i grupper, der løser opgaverne i fællesskab. Og grupperne indrettes sådan, at alle kommer sammen med nogen, som de ikke sidder i nærheden af til daglig. På den måde lærer man hinanden at kende på kryds og tværs og får nogle relationer, som man ellers ikke ville få, påpeger Jens Hansen, der sammen med næsten halvdelen af HK-bestyrelsen i Vallensbæk Kommune planlægger dagen. De øvrige er TR Finn Larsen, AMR Svend Hansen og bestyrelsesmedlem Heidi Stenberg.

Unikke oplevelser

Vallensbæk ver. 4.0Siden starten på det årligt tilbagevendende juni-arrangement for ca. tyve år siden har RISK-dagen talt som arbejdsdag og er dermed obligatorisk at deltage i. Og det har medarbejderne ingen problemer med, ifølge fællestillidsrepræsentanten. For hvert år bydes der på unikke og/eller nervepirrende oplevelser. Fra speedbådssejlads i havnen, over 007-filmindspilning og krigsførelse à la Middelalderen, til sidste års mere jordnære 'jobskifte' med kommunale kolleger såsom lærere, vejarbejdere, pædagoger osv. Fælles for alle RISK-dagene er, at de til det sidste er tophemmelige. Først på selve dagen udløses spændingen ift. dagens indhold.

Uddannelse er vejen frem

Sådan var det også i år, hvor tanken var at kaste et blik på fremtiden og give medarbejderne mulighed for at reflektere over, hvordan deres arbejdsliv kan forme sig om nogle år, og hvordan verden i øvrigt kommer til at se ud.

– Med den fart, som den teknologiske udvikling har, er fremtiden her lige om lidt. Og det er vigtigt, at vi ikke overraskes af den, men byder den velkommen. Ideen med RISK-dagen i år var derfor at gøre det klart for alle, at når verden flytter og forandrer sig, er man også selv nødt til at flytte sig fagligt. Og forhåbentlig fik vi folk til at tænke over, hvordan lige netop deres job vil se ud om nogle år og dermed, hvordan de kan berede sig på det med videre- og efteruddannelse eller andet, siger Jens Hansen.

Mellem det faglige input fra oplægsholdere og efterfølgende gruppearbejde serverede kokken både insekter, orme, tang, græs og andre lækkerier, som måske vil være delikatesser i fremtiden og være derfra, vi skal hente vores energi – frem for fra køer og svin. Og selv om nogle af medarbejderne måske havde svært ved at se det lækre i serveringerne, tog de fleste også på denne måde en bid af fremtiden.

Vallensbæk ver. 4.0

Arbejdsmiljø