Skolesekretærer er ikke sekretærer

26. juni 2017  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Tiden er nu inde til, at skolesekretærerne gør mere væsen af sig og fortæller omverdenen om deres opgaver og evner. Sådan lød det på et medlemsmøde i Frederikssund.

Selv ser skolesekretærerne sig som det kit, der holder skolerne sammen. Andre ser dem mere som dem, der sætter plaster på lille Frederiks knæ, når han er faldet og har slået sig.

Men er sandheden i virkeligheden ikke en anden? Det blev der stillet spørgsmålstegn ved på et medlemsmøde 6. juni i Frederikssund med overskriften Fremtidens skolesekretær.

Invitationen til mødet kom fra tillidsrepræsentanten for byens skolesekretærer, Malene Landt. Og som oplægsholdere var inviteret Winnie Axelsen, formand for HK Kommunal Hovedstaden, og Paw Holze Nielsen, børne- og skolechef i Frederikssund Kommune.

Baggrunden for mødet var partsprojektet mellem HK Kommunal og KL, hvor man sammen har set nærmere på skolesekretærens rolle, opgaver og kompetencer under overskriften Skolesekretærens kompetenceprofil i lyset af folkeskolereformen. Det kom i stand, fordi en folkeskole i forandring stiller nye krav om kompetencer og byder på nye opgaver til skolesekretærerne.

Kom frem i skoene

For at nå frem til det rette svar på, hvem fremtidens skolesekretær er, og hvad hun kan, skal nutidens skolesekretærer dog lidt mere frem i skoene. Sådan lød det fra begge oplægsholderne, som mente, at mange mistolkninger af skolesekretærernes roller kan undgås, hvis de selv gør mere ud af at fortælle, hvad de egentlig laver.

– Med et krav om at vi skal løbe længere på literen, og med et øget fokus på hvem der bidrager til opgaveløsningen, er I nødt til at gøre jer interessante for arbejdsgiveren, opfordrede Paw Holze Nielsen.

Af samme grund mente Winnie Axelsen, at det er vigtigt for enhver skolesekretær fremadrettet at tænke strategisk i forhold til egen udvikling.

– Tænk ikke i begrænsninger, men i muligheder. Spørg jer selv: Hvor er det, jeg kan komme til at spille en vigtig rolle i den fortsatte udvikling af skolerne og kommunerne. Dette handler jo også om, at vi nogle gange skal give arbejdsgiverne det, de ikke ved, at de har behov for. I må gerne spille ud. Det er jo jer, der kender behovene derude, og jer, der har det tværfaglige overblik, sagde hun.

Tag skeen i egen hånd

Winnie Axelsen opfordrede også skolesekretærerne i Frederikssund – og andre steder – til at tænke over, hvorvidt deres jobtitel sender det rigtige signal om skolesekretærens arbejde. Det synes tillidsrepræsentant Malene Landt var en god ide:

– Vi er jo ikke sekretærer, men har et meget selvstændigt job med egne funktioner, som vi tager ansvar for. Så måske vi skal tænke over, hvad vi kalder os selv. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at vi får sat flere ord på, hvad det er vi laver og får defineret vores rolle klart.

Hun mente også, at uddannelse er et nøgleord i forhold til fremtiden. Og det samme gjorde HK-formanden, der understregede vigtigheden af, at hver enkelt medarbejder en gang om året får lagt en kompetenceudviklingsplan, sådan som overenskomsten også kræver det.

– Der skal I bringe på banen, hvad det er, I drømmer om. Det er jo vigtigt, at I sikrer jer de kompetencer, der skal til, for at I kan blive på arbejdsmarkedet. Også selv om det ikke skal være som skolesekretærer, sagde Winnie Axelsen og tilføjede:

– I har haft retten til uddannelse i mange år. I dag har I også pligten. – Lad være med at lade jeres skæbne være op til andre. I skal ikke være ofre, men være aktører i jeres eget liv. Og her kan I passende starte med at gå til jeres nærmeste chef og bede om uddannelse.

Samarbejdet mellem HK og KL er bl.a. mundet ud i en pjece, der kommer med bud på, hvilke kompetencer, der primært er brug for som skolesekretær. Den kan findes på nettet:

Fremtidens skolesekretær

Skole, bibliotek og kultur Karriereudvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK