Kommuner: Folketingets "lempelser" ved ressourceforløb er symbolpolitik

27. juni 2017  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Landets fire største kommuner kritiserer den såkaldte initiativpakke, der skulle fritage visse borgere for et ressourceforløb forud for tildeling af førtidspension.

"Det er symbolpolitik af værste skuffe." Sådan lyder den hårde dom fra Anna Mee Allerslev, beskæftigelsesborgmester (R) i Københavns Kommune, om den initiativpakke, som Folketinget vedtog i marts. Dengang sagde beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen: "Ressourceforløb skal give mening og være til gavn for borgerne. Med initiativpakken understøtter vi, at kommunerne får tilrettelagt bedre ressourceforløb, hvor indsatsen giver mening, og borgerne føler sig trygge."

Den underliggende hensigt var at stoppe åbenlyst uhensigtsmæssige ressourceforløb, som har fået stor omtale i medierne, blandt andet når meget ressourcesvage borgere angiveligt blev bedt om at arbejde få minutter om dagen eller at opstille en seng, så de kan hvile sig på arbejdspladsen. Men initiativpakken ændrer ikke kommunernes praksis, siger kritikerne.

- Ministeren forsøger at fortælle borgerne, at de har gjort deres for at hjælpe dem. De sender aben videre til kommunerne, siger Anna Mee Allerslev til Information, hvor kritikken støttes af hendes kolleger i Aarhus, Aalborg og Odense.

"Helt åbenlyst" er nøgleord

Ifølge avisen skyldes det, at kommunerne betragter initiativpakken og en efterfølgende orienteringsskrivelse som juridisk set værdiløse. Kommunerne er nødt til at sagsbehandle efter den oprindelige lovgivning og de principielle afgørelser, hvor der lægges vægt på, at borgere "helt åbenlyst" ikke kan forbedre tilknytningen til arbejdsmarkedet, hvis de skal undgå at komme i ressourceforløb. Praksis i afgørelser er, at "helt åbenlyst" indebærer, at borgere for eksempel skal være ramt at en sygdom i hastig udvikling eller nærmest døden nær.

Ankestyrelsens ankechef Pernille Fejfer bekræfter ifølge Information, at styrelsen ikke har ændret praksis som følge af initiativpakken eller orienteringsskrivelsen til kommunerne, og at ankestyrelsens praksis blandt andet bygger på de sager, der er blevet efterprøvet ved Østre Landsret.

Arbejdsmarked Beskæftigelse Social og beskæftigelse