Chikanerier hjemsøger københavnsk vestegnsbibliotek

28. juni 2017  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

HK’ere og bibliotekarer melder om mistrivsel og dårligt samarbejdsklima på Hovedbiblioteket i Høje-Taastrup, der nu har fået Arbejdstilsynet på nakken. Erfaren HK-formand betegner situationen som helt usædvanlig.

Ondt i maven. Tankemylder. Følelse af utilstrækkelighed. Søvnbesvær. Fyringsangst. Det er nogle af de symptomer, ansatte fra forskellige faggrupper ifølge et påbud fra Arbejdstilsynet døjer med på Hovedbiblioteket i Høje-Taastrup.

De mange tegn på, at arbejdsmiljøet på biblioteket er særdeles betændt, skyldes ifølge medarbejderne blandt andet, at bibliotekschefen har en konfronterende og nedvurderende tone, og at der forekommer både mobning, chikane og forskelsbehandling. Det kommer for eksempel til udtryk ved, at bibliotekschefen skælder ud, kritiserer og taler nedvurderende til ansatte i andres påhør, fremgår det af tilsynets rapport.

Uklare krav i arbejdet og almindelig mistrivsel er også blandt de fokusområder, som Arbejdstilsynet nu pålægger Hovedbiblioteket i Høje-Taastrup og Høje-Taastrup Kommunes ledelse at undersøge gennem et såkaldt undersøgelsespåbud.

Faggrupper holder sammen

I HK Kommunal Hovedstaden betegner formand Winnie Axelsen tilstanden på det københavnske vestegnsbibliotek som helt usædvanlig.

- Jeg har aldrig tidligere igennem de 17 år, jeg har været hovedstads-formand, oplevet så grelle psykiske arbejdsforhold på et i øvrigt helt almindeligt kommunebibliotek, som det er tilfældet her, lyder det fra Winnie Axelsen.

Hun betegner forholdene på biblioteket som grænsende til psykisk terror og finder det temmelig enestående, at samtlige medarbejdergrupper på tværs af faggrænser er sammen om at give de eksisterende forhold modstand.

- Og jeg mener, at kommunens ledelse burde have taget affære meget tidligere i forløbet, siger Hovedstadsformanden, der peger på, at bibliotekets tillidsrepræsentanter for både HK’ere og bibliotekarer tidligere i forløbet har handlet på bedste vis ved at gøre kommunens ledelse opmærksom på problemerne.

Arbejdet må ikke gøre ansatte syge

Winnie Axelsen understreger, at man fra HK Kommunals side heller ikke i dette tilfælde går efter at få hverken bibliotekschefen eller andre involverede fyret, men at hun alene lægger vægt på, at de ansatte fremover skal kunne passe deres job, så de i det mindste ikke bliver syge af at gå på arbejde.

Bibliotekschefen siger ved den høring, der er gået forud for påbuddet, blandt andet, at hun generelt ikke oplever, at hun har en dårlig tone, men at hun naturligvis kan begå fejl.

Frist til oktober

Arbejdstilsynet har givet Hovedbiblioteket og Høje-Taastrup Kommune undersøgelsespåbuddet på baggrund af, som det hedder, ’en konkret mistanke om, at der på biblioteket er problemer med det psykiske arbejdsmiljø, fordi mobning/chikane og uklare krav i arbejdet ikke er forebygget tilstrækkeligt.’

Påbuddet indebærer, at kommunen skal benytte sig af en autoriseret ekstern rådgivningsvirksomhed på arbejdsmiljøområdet til at foretage undersøgelsen, hvis resultater skal være efterkommet senest den 1. oktober 2017.

Psykisk arbejdsmiljø Skole, bibliotek og kultur

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK