Boligansatte siger ja til ny overenskomst

29. juni 2017  |  HK Privat  |

Pæne lønstigninger, en ny seniorordning og fridage er nogle af de forbedringer, som de boligansatte kan se frem til.

Foto af en boligblok i Mjølnerparken i København.

Med en stemmeprocent på 64,3 og en ja-procent på 87,5 har HK’erne i de almennyttige boligforeninger taget godt imod deres nye overenskomst, som gælder fra 1. april 2017.

- Det meget flotte resultat skyldes dels tillidsrepræsentanterne, som har skabt opmærksomhed omkring urafstemningen, dels de mange engagerede kolleger, som følger med i forhandlingerne og interesserer sig for deres arbejdsvilkår, siger Christoffer Marckmann, faglig sekretær i HK/Privat.

Overenskomsten byder først og fremmest på pæne lønstigninger, som matcher den forventede prisudvikling, og et højere løntrin for en stor gruppe medarbejdere.
- At det er lykkedes os at få løftet de kolleger, som blev hængende i løngruppe 1, da vi indgik landsoverenskomsten i 2008, er meget tilfredsstillende. Man kan se, at vi fik et problem, som har fulgt os lige siden, forklarer den faglige sekretær.

Ny seniorordning
Den største nyskabelse i overenskomsten er dog en ny seniorordning. Når ordningen er fuldt indfaset, har en medarbejder mulighed for at holde op til 32 seniorfridage om året, når der er maksimum 5 år til, at han eller hun kan gå på folkepension. 6 af dagene betales af arbejdsgiveren, resten finansieres af medarbejderen selv. Fx med pensionsbidrag og valgfrie lønelementer.

- Vi har fået en seniorordning, som sikrer, at flere medarbejdere kan blive længere på arbejdsmarkedet. Hvilket er nødvendigt med den stigning i pensionsalderen, som vi kan forvente. Og selv om en stor del af ordningen er selvfinansieret, så er det økonomisk set bedre end alternativet. Nemlig, at man er nødt til at stoppe før tid, siger Christoffer Marckmann.

Andre vigtige forbedringer i overenskomsten er muligheden for at tage 2 ekstra fridage til medarbejdere, som ikke har børneomsorgsdage eller seniorfri, og et økonomisk boost til kompetencefonden på 1,5 mio. kroner.
Overenskomsten er 3-årig og udløber 1. april 2020.

OK2017 Overenskomst