Lægesekretær skal til Dronningen

30. juni 2017  |  MidtVest  |

Lægesekretær Jytte Rahbech Petersen fra Sørvad har fået Dronningens Fortjenstmedalje i Sølv efter 40 år hos Lægerne Danmarksgade 22 i Holstebro.

Jytte Rahbech Petersen var 33 år, da hun i 1977 blev ansat som lægesekretær hos Lægerne Danmarksgade 22 i Holstebro, og 15. februar i år kunne hun som 73 årig fejre 40 års jubilæum i lægepraksissen.
Til sin store overraskelse blev Jytte fejret med champagne og kransekage ved et surprise-arrangement på klinikken, hvor indehaverne Pia Herltoft og Lars Dudal Madsen holdt tale for hende og overrakte hende Dronningens Fortjenstmedalje i Sølv.
Jytte Rahbech Petersen, der bor i Sørvad og er medlem af HK MidtVest, valgte 15. juni 2017 at stoppe som lægesekretær, men hun kommer stadig i lægepraksissen én gang om ugen for at passe regnskaberne.
- Jeg har haft meget svært ved at slippe mit arbejde. Det skyldes både, at jeg har været glad for samværet med mine kolleger og de mange patienter, jeg er kommet til at kende gennem årene, fortæller hun.

Skal takke for medalje

Jytte Rahbech Petersen får Dronningens Fortjenstmedalje i Sølv sat på brystet af sin chef Lars Dudal Madsen.

Jytte Rahbech Petersen får sat Fortjenstmedaljen i Sølv på brystet af praktiserende læge Lars Dudal Madsen, der har været hendes chef  i 31 af de 40 år, hun har været ansat hos Lægerne Danmarksgade 22 i Holstebro.

Kollegerne hos Lægerne Danmarksgade 22 vil gøre noget ekstra ud det, når Jytte Rahbech Petersen mandag 28. august skal i audiens på Christiansborg for at takke Dronningen for medaljen.
De følger således med til København og fejrer begivenheden med en frokost på Hotel D’Angleterre.

- Jeg har hørt, at man skal have hvide handsker på under audiensen, så sådan nogle skal jeg ud at købe, siger hun.

Fakta om Fortjenstmedaljen

Fortjenstmedaljen er den ældste eksisterende belønningsmedalje i Danmark. Den blev indstiftet den 16. maj 1792 af Kong Christian 7. efter indstilling fra General-Land-Oeconomi og Kommercekollegiet, (svarende til vore dages Erhvervs- og Vækstministerium).

I kollegiets indstilling hed det, at medaljen skulle anvendes til belønning af ”saadanne borgerlige Dyder, som især have Indflydelse paa den almindelige Velstands Befordring.” Egentlige statutter for medaljens anvendelse blev dog ikke udformet.

Ved kongelig resolution af 19. august 1812 blev det bestemt, at modtagerens navn skulle indgraveres i medaljens rand ”for at hjemle (fastslå gyldigheden af) enhver Modtager af en saadan Medalje hans Adkomst dertil.”

Medaljen findes i dag i en guld- og en sølv-udgave.

Fortjenstmedaljen i Guld uddeles kun i yderst sjældne tilfælde til særligt fremtrædende personer, som har ydet en ekstraordinær indsats. Eksempelvis modtog daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen medaljen efter det danske EU-formandskab i andet halvår af 2002; det lykkedes under det danske formandsskab at afslutte forhandlingerne om optagelse i EU af 10 nye lande. Fortjenstmedaljen i Guld rangerer i vore dage nærmest på linje med et Storkors af Dannebrog.

Fortjenstmedaljen i Sølv kan i dag tildeles for mindst 40 års uafbrudt civil eller militær tjeneste inden for samme tjenesteområde til offentligt ansatte personer, som ikke i almindelighed vil komme i betragtning til et ridderkors. Den er i de senere år blevet tildelt i stadigt stigende omfang, hvilket skal ses i sammenhæng med den meget betydelige udvidelse af den offentlige sektor, der fandt sted i 1960’erne, og kvindernes indtog på arbejdsmarkedet i samme periode. Antallet af tildelte medaljer ligger for tiden i størrelsesordenen 1.000 årligt.

HK-medlemmer

køb billetter med  Kulturciklen online via hk.dk

Log på hk.dk og se tilbuddene

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK