Chefen ringer i ferien – skal du tage den?

06. juli 2017  |  HK Privat  |

Din ferie er til at slappe af i, så din chef har ingen ret til at forstyrre dig. Ender du med at på-tage dig opgaver i din ferie, skal du på forhånd aftale ny ferie.

Telefon

Benene er oppe, enten i strandstolen på Mallorca eller i hængekøjen hjemme i haven. Endelig ferie. Af-slapning og optankning af ny energi, inden hverdagen tre, fire uger senere melder sin ankomst igen.

Og så ringer chefen. Eller sender en mail. Men skal du reagere eller ignorere det med god samvittighed?

- Der er vel overordnet to svar på det spørgsmål. Reglerne i ferieloven er ret klare. Når du er begyndt på din ferie, kan den ikke afbrydes. Så rent juridisk er du ikke forpligtet til at tjekke din arbejdsmail eller svare, hvis din chef ringer eller skriver til dig, siger Klara Elizabeth Hoffritz, der er advokat i HK/Privat.

Du skal have ny ferie, hvis du arbejder undervejs
Har du fx en arbejdstelefon med adgang til din arbejdsmail, anbefaler hun derfor, at du efterlader den på arbejdet. Eller slukker den. For det er du i din gode ret til.

Men samtidig er der også et andet, og mere pragmatisk, svar.

- Hvis din chef ihærdigt forsøger at kontakte dig, så vil jeg – ud fra rent karrieremæssige hensyn – ikke anbefale nogle bare at ignorere det. For der kan jo opstå nødsituationer, hvor der fx er behov for en viden, som kun du sidder inde med. Men egentlige arbejdsopgaver kan du godt afvise, siger Klara Eliza-beth Hoffritz.

Husk at aftale erstatningsferie, hvis du arbejder
Men mange danskere er i nærkontakt med deres job i deres ferie. I en ny undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Ugebrevet A4, svarer 34 procent, at de tjekker deres arbejdsmail i ferien, mens 35 procent svarer, at de blev forstyrret én eller flere gange af deres job i seneste sommerferie.

Påtager du dig en opgave i din ferie, så er det per juridisk definition det samme som, at du afbryder din ferie. For det er i strid med ferieloven at arbejde, mens man holder ferie.

- Så hvis du endelig sidder i en situation, hvor du påtager dig en opgave, efter du er gået på ferie, så skal du med det samme – og inden du begynder på opgaven – lave en klar aftale med din chef om, hvornår du holder din erstatningsferie. Og huske på, at selv om opgaven måske kun tager én time, så skal du som udgangspunkt have en hel dags ekstra ferie. Ferieloven siger nemlig, at ferie holdes i hele dage. Det er jo så op til din chef at vurdere, om det er en pris, han vil betale.

Kun tungtvejende grunde kan afbryde ikke påbegyndt ferie
Mens det i ferieloven altså klart fastslås, at du ikke kan tvinges til at afbryde din ferie, hvis den allerede er startet, så gælder der andre regler for ferie, som er aftalt, men ikke er begyndt endnu – og det gælder altså helt frem til og med weekenden op til ferien, hvis den starter mandag morgen.

- Her kan arbejdsgiveren godt ændre den aftalte ferie. Men det kræver, at der er en meget væsentlig grund, og at der er sket noget, som din arbejdsgiver ikke kunne forventes at have forudset, da i aftalte ferien, siger Klara Elizabeth Hoffritz.

- Hvis det skulle ske, så skal du også kompenseres økonomisk. Hvis du fx har booket tre uger i Thailand, så skal din arbejdsgiver betale dit tab, når du ikke kommer afsted.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK