HK Østjylland sætter stress på dagsordenen

24. juli 2017  |  Østjylland  |

Stress – nej tak! er et nyt tilbud, der skal hjælpe medlemmer af HK Østjylland med at forebygge stress.

Hver dag er op mod 35.000 danskere sygemeldt med stress. Og stress er, ifølge lønmodtagerne selv, den største udfordring på arbejdsmarkedet i dag. Derfor sætter HK Østjylland nu stress på dagsordenen, så medlemmerne kan lære at forebygge stress.

- Stress – nej tak! skal øge vores medlemmers viden om, hvad stress er, hvordan det kan opstå og hvordan de undgår at blive stresset. Som faglig organisation har vi en pligt til at hjælpe vores medlemmer med at sikre et godt og sundt arbejdsliv, siger formand for HK Østjylland, Jesper Thorup.

Stress – nej tak! er udviklet af HK Østjylland i samarbejde med coach- og konsulentfirmaet Bladbjerg Kibsgaard og består af et oplæg på maksimalt en time, samt værktøjer, som medlemmerne kan benytte i deres privatliv eller på jobbet, når de arbejder med stress-forebyggelse. Oplægget kan holdes enten på arbejdspladsen eller når medlemmerne er samlet i andre sammenhænge.

- Stress rammer individuelt, men skal løses i fællesskab. Derfor ønsker vi at bidrage til, at vores medlemmer får skabt en kultur på deres arbejdspladser, hvor det er ok at tale om stress, og hvor fællesskabet tager hånd om de kollegaer, der er pressede. Kun ved åbenhed og med viden om, hvornår og hvordan stress rammer den enkelte, kan vi forebygge og undgå sygemeldinger, siger Jesper Thorup.

Med Stress – nej tak! sætter HK Østjylland fokus på det hele menneske, der både har et arbejdsliv, et privatliv og forventninger til sig selv. Udgangspunktet er, at stress er en overbelastning i en længere periode. Men belastningen kan komme både fra arbejdet, privatlivet eller fra en selv.

- Man kan sygemeldes fra sit arbejde, men man kan ikke sygemeldes fra måske urealistisk høje forventninger til sig selv. Derfor er det ofte arbejdet, der får skylden for stress. Vi tror på, at det også er vigtigt at se på alle de andre dele af ens liv. Er der travlt på jobbet i en periode, skal man måske acceptere, at ukrudtet får lov at gro hjemme i haven. Omvendt kan der være begivenheder i privatlivet, der presser hverdagen og her må arbejdspladsen give plads til, at man ikke samtidig kan køre på med fuld fart i arbejdsopgaverne. Det handler om en balance, siger Jesper Thorup.

Stress- nej tak! kan bookes af alle medlemmer af HK Østjylland. Skriv til os på oestjylland@hk.dk, hvis du ønsker et oplæg på din arbejdsplads.

Arbejdsmiljø Stress

HK ØSTJYLLAND