Sådan gør vi OK18 til DIN overenskomst

02. august 2017  |  Midt

Når der senere på året og i 2018 skal forhandles om en ny overenskomst, så har du og de øvrige medlemmer af HK Stat Midt en klar stemme i forhandlingerne. For der er i de seneste måneder blevet lyttet til medlemmernes ønsker til OK18, så det i sidste ende bliver DIN og jeres overenskomst.

Medarbejderne i HK Stat Midt og sektorformand Brita Andersen har været på landevejene både på Fyn og omkring Fredericia for at besøge både medlemmer og tillidsvalgte til en overenskomstsnak. Det er der kommet masser af input ud af – og det glæder Brita Andersen, at forslag og holdninger hos medlemmerne er bragt godt videre til den gruppe i HK, der forbereder forhandlingerne:
Brita Andersen, formand HK Stat Midt, fortæller om processen med at gøre medlemmernes mange overenskomstønsker til krav til OK18
Foto: Brita Andersen, formand HK Stat Midt, har været med på mange medlemsbesøg, for at høre om ønsker og krav til overenskomstforhandlingerne i 2018 (OK18).

- Jeg har det rigtig godt med, at vi spørger medlemmerne så meget, som vi gør. For OK18 handler om deres hverdag ude på arbejdspladsen og om, hvad der betyder noget i deres arbejdsliv. Vi gør derfor rigtigt meget ud af at få vores medlemmer i tale, uanset om de har en tillidsrepræsentant på arbejdspladsen eller ej, siger Brita Andersen, der selv har deltaget i mange medlemsbesøg:

- Det er vigtigt for mig at høre holdningerne ude hos vores medlemmer, hvorfor jeg gerne tager med ud til OK-snakkene, hvor jeg får taget en masse gode noter og samlet op på de holdninger, jeg hører fra medlemmerne. Det samme har medarbejderne fra HK gjort, og så har vi samlet input sammen her hos os, inden det er blevet givet videre.

OK18 tidslinje
Se hele tidslinjen for arbejdet med OK18 her.

Løn, frihed og fritvalg

Øverst på listen af temaer og ønsker fra medlemmerne står bl.a. løn (generelle lønstigninger + lønsystemet), frihed med løn (24. december, 31. december og Grundlovsdag) og muligheden for at få en fritvalgskonto:

- Den sidste del omkring en fritvalgskonto, hvor du selv kan vælge, om en årlig sum skal udbetales som løn, frihed eller pension, er tydeligvis inspireret af en lignende ordning i det private, hvor det er meget brugt. Den mulighed er der flere medlemmer, der prioriterer højt.

- Ønskerne fra vores medlemmer i HK Stat Midt er nu bragt videre til HK Stat, hvor man arbejder med at forberede forhandlingerne, der består af en stor fællesforhandling og mindre, decentrale forhandlinger. Den stor forhandling skal på plads først, inden der så typisk går fire uger med de mindre forhandlinger, der for eksempel har specifikt med HK Stat at gøre, fortæller Brita Andersen om forhandlingerne, der først for alvor løber af stablen efter årsskiftet.

Mere viden om OK

Når Brita og medarbejderne i HK Stat Midt besøger medlemmerne, så tjener det ikke kun til at samle input og holdninger ind til den kommende overenskomst. Det giver også mulighed for at give medlemmerne et indblik i, hvad deres eksisterende overenskomst giver dem af fordele:

- Vi oplever ofte medlemmer, der lærer noget nyt om deres overenskomst, når vi har talt sammen. Helt konkret var der senest et par medlemmer, der ikke vidste, at det er fastsat i deres overenskomst, at det er arbejdsgiveren, der skal stå for den fulde pensionsindbetaling på den procentsats, der er aftalt Det har indirekte betydet en højere indtægt. Den del fik de styr på, fordi vi fik en god snak om overenskomsten, siger Brita Andersen.

Overenskomst

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

har du tjekket
om vi har et spæn-dende arrangement på vej?

kommende arrangementer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK