Du er ikke alene, hvis du er ramt af stress

07. august 2017  |  Østjylland  |

Stress er den største udfordring lige nu på det danske arbejdsmarked, hvis man spørger lønmodtagerne. Hver dag er 35.000 danskere sygemeldt med stress

Stress Nej tak

Stress er blevet hverdag på det danske arbejdsmarked. De fleste kender mindst en, der har været ramt af stress og på mange arbejdspladser laves der stresspolitiker i håb om at holde medarbejderne på benene.

Alligevel anslås det, at der hver dag er 35.000 danskere, der er sygemeldt på grund af stress.

- Vi bliver alle stressede fra tid til anden. Men stress bliver farligt, når vi er overbelastede i for lang tid. Det svarer til, at man træner en muskel for hårdt i for lang tid. Så får man en skade. Sådan er det også med stress. Er du presset i for lang tid, så går det galt, fortæller udviklingskonsulent og mastercoach Lisbet Bladbjerg fra Bladbjerg Kibsgaard.

Rigtig mange danskere har mærket konsekvenserne af stress, og det er ikke kun alvorligt for den enkelte, der bliver ramt. Det har også store konsekvenser for samfundet.

1400 danskere dør hvert år af stress, og det koster samfundet op mod 14 milliarder kroner om året i form af sygefravær, tidlig død og udgifter til sundhedsvæsenet.

- Når man har været overbelastet længe nok, så begynder kroppen at komme med nogle signaler på, at noget er galt. Det bliver måske naturligt, at du ikke kan sove om natten, familien eller kollegaerne må finde sig i, at du er blevet mere sur eller indesluttet, du får måske lettere til tårer eller bliver asocial. Hvis man ikke reagerer på de signaler, så er det, at stress bliver farligt. Man mister sin selverkendelse. Det vil sige, at man ikke selv ved, at man er stresset. Når omgivelserne giver dig et hint om, at du har ændret dig, slår du det hen. Når du dertil, så er du for alvor på vej ud over kanten. Derfor gælder det om at stoppe inden, det går så galt, siger Lisbet Bladbjerg.

430.000 danskere har stort set symptomer på stress hver dag og op mod 300.000 danskere lider af alvorlig stress.

- I nogle tilfælde kan man pege på en direkte årsag til, at en person har fået stress. Men når vi taler med både chefer og ansatte hører vi ofte, at de leder efter en årsag til, at en person er blevet stressramt. Chefen har nok en tendens til at mene, at den ansatte har alt for travlt med at bage speltboller i sin fritid, mens den ansatte ofte giver dårlig ledelse skylden. Jeg synes, at vi skal holde op med at lede efter ’noget’, der kan få skylden for stress. I stedet skal vi have fokus på, hvad det er, der belaster os i hverdagen og sørge for, at der er balance mellem belastninger og ressourcer. Er det en presset periode på jobbet, skal man måske ikke lige træne op til en maraton. Omvendt kan man ikke yde ekstraordinært på jobbet, hvis der er noget i privatlivet, der belaster ekstra. Vi skal turde være ærlige om, hvad der belaster os og acceptere, at vi alle er hele mennesker med både et arbejdsliv og et privatliv, der skal passe sammen. Hvis vi tør tale åbent om det, så kan vi undgå rigtig mange stresssygemeldinger, siger Lisbet Bladbjerg.

I HK Østjylland tilbyder vi medlemmerne et gratis oplæg med oplysning om stress, sammen med enkle værktøjer, der kan bruges på arbejdspladserne til at forebygge stress.

Er du interesseret i et oplæg på din arbejdsplads så send en mail til oestjylland@hk.dk. Så kontakter vi dig og aftaler en tid, der passer dig og dine kollegaer.

Stress

FLERE LOKALE
NYHEDER fra østjylland

LÆS DEM HER

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK