Fagboss: Ansatte i callcenter presses til at gøre hvad som helst for et salg

07. august 2017  |  HK Service Hovedstaden

Den gule fagforening løber fra ansvaret, mener Rene Knudsen efter afsløring af løgnagtig telefonsælger fra Det Faglige Hus.

I HK oplever vi ofte, at call-centrene lokker med nogle meget flotte løn- og provisionsordninger.

Desværre er det dog i praksis de færreste, som kommer i nærheden af at tjene det de får sat i udsigt, ligesom mange call-centre har nogle ret alvorlige udfordringer, når det kommer til at sikre de ansatte ordentlige forhold.

Call-centrene er kendetegnet ved, at udskiftningen blandt medarbejdere er meget stor, og det er ikke unormalt, at mere end 100 % af personalet bliver udskiftet på et år. Herudover er der typisk tale om meget unge mennesker, som kommer direkte fra ungdomsuddannelser, og måske holder et sabbatår eller lignende. Derfor er det heller ikke unormalt, at de unge kun gennemgår en kort træning i det produkt de skal sælge eller supportere på – ja måske blot får et manuskript og et fakta ark, som de skal følge for at overbevise de potentielle kunder.

Og hvorfor fortæller jeg så det? Jo, fordi historien om telefonsælgeren, for mig at se mere handler om, hvordan det Faglige Hus har ageret i sagen helt uden samvittighed og forståelse for virkeligheden ude på arbejdspladserne. I stedet for at stille spørgsmål ved, hvorfor sælgeren har optrådt, som hun har, bruger Det Faglige Hus energien på at bortforklare sagen, og fralægge sig det ansvar, som generelt ville have fulgt med, hvis de havde været en rigtig fagforening. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at her er tale om en enkelt medarbejder, som er villig til at sige hvad som helst for at gennemføre et salg.

Som jeg ser det, kan sagen enten handle om, at medarbejderne har fået dårlig uddannelse, så de ikke kender det produkt de sælger, i hvilket tilfælde ansvaret ikke tilfalder den enkelte medarbejder eller, at det er svært at opretholde en ordentlig løn i virksomheden, hvorfor de ansatte bliver presset til at gøre hvad som helst for at opnå et salg (noget, vi desværre ser ske flere og flere steder). Under alle omstændigheder tilfalder ansvaret ikke den enkelte medarbejder, men en dårlig ledelse.

Alligevel kom reaktionen fra Det Faglige Hus prompte, da de skyndte sig at få medarbejderen afskediget. Hvis den fyrede medarbejder havde været medlem af HK, er der ingen tvivl om, at vi ville have ført en sag mod Det Faglige Hus’ samarbejdspartner, for lige meget hvordan man vender og drejer sagen, er der ikke tale om en berettiget fyring, hvis sælgeren har gjort det samme, som de øvrige medarbejdere også gør. Det handler udelukkende om, at Det Faglige Hus forsøger at fralægge sig ethvert ansvar for medarbejderens handlinger, samtidig med at de i stilhed kan fortsætte med at understøtte den negative udvikling i en i forvejen udfordret telebranche. Det, som det Faglige Hus praktiserer, har altså intet med fagforeningsarbejde at gøre – tværtimod modarbejder det direkte den indsats, som vi i de rigtige fagforeninger arbejder for. Det vidner om, at Det Faglige Hus er ligeså inkompetent, som det call-center de har udliciteret telesalgsopgaverne til.