Ny uddannelse i miljøjura i Midt- og Vestjylland

08. august 2017  |  MidtVest  |  HK Kommunal  |  Fie Jessien Klarlund

Arbejder du inden for teknik- og miljøområdet og har lyst til at dygtiggøre dig, så har du chancen i Holstebro, hvor VIA University College til september starter et nyt diplomhold i teknik- og miljøjura.

VIA’s diplommodul i teknik- og miljøjura er særligt tilrettelagt for medarbejdere, der arbejder inden for miljø og teknik hvad enten det drejer sig om byggetilladelser, planlov, naturbeskyttelse, jordforurening, miljøgodkendelser, spildevand, klimatilpasning, vandforsyning, affald eller veje.

Undervisningen foregår i Holstebro på VIA University College med start 12. september, og der er seks undervisningsdage fordelt over efteråret og vinteren. Eksamen finder sted 10. januar 2018. Tilmeldingsfristen er 28. august.

- Jeg er meget tilfreds med, at vi kan tilbyde vores medlemmer uddannelse lokalt, og jeg håber mange medlemmer vil gribe muligheden for at lære nyt og dermed også pleje deres fremtidsmuligheder som ansat, lyder det fra Marianne Køpke, som er formand for HK Kommunal MidtVest.

Gode erfaringer i Sønderjylland

10 teknik- og miljømedarbejdere fra Sønderjylland bestod lige før sommerferien det samme diplommodul,  fortæller Claudia Skjønnemand, der er miljømedarbejder i Tønder Kommune:

- Vi er stolte over, at vi alle 10 gennemførte og bestod eksamen og nu kan skrive diplommodulet i teknik- og miljøjura på cv’et, siger Claudia Skjønnemand, der også var glad for, at undervisningen foregik lokalt.

- Placeringen af undervisningen lokalt gjorde, at det var muligt for os at komme på skolebænken og samtidig få det til at hænge samme med job og familien. Flere har jo børn, der skal hentes i daginstitutioner om eftermiddagen, siger Claudia Skjønnemand, der ligesom flere af de andre kursister har fået lyst til endnu mere uddannelse:

- Modulet har givet flere af os blod på tanden i forhold til at dygtiggøre os endnu mere, så vi kan fremtidssikre vores job.

Fakta om diplommodulet i teknik- og miljøjura i Holstebro:

• Indhold: De forskellige retsområder, som indgår i sagsbehandlingen inden for teknik og miljø. Hovedpunkter er: Byggetilladelser, plansystemer, naturbeskyttelse, fredede områder, godkendelses- og driftsregulering af landbrug, miljøgodkendelser til virksomheder, jordforurening, spildevandshåndtering, klimatilpasning, vandforsyning, affald og veje.
  • Udbydes af VIA University College. Start: 12. september 2017. Slut: 10. januar 2018
  • Modulet giver 10 ects-point (der skal 60 til en hel diplomuddannelse) og er en del af Teknologisk diplomuddannelse i energi og miljø. Der er i alt 6 undervisningsdage plus eksamensdag.
  • Pris: 14.900 kroner. Med 80 procent støtte fra Kompetencefonden, koster modulet dermed kun din arbejdsgiver 3000 kroner.

Du kan læse mere og tilmelde dig her. Bemærk, at tilmeldingsfristen er forlænget til 28. august.

• Der kan søges penge fra Den kommunale kompetencefond til modulet, da det er kompetencegivende. Se mere her: hk.dk/kommunal/kompetence
  • Har du spørgsmål, så ring til HK Kommunals Karrieretelefon på 33 30 44 60 (alle hverdage kl. 13-16)
.

Teknik, klima og miljø Uddannelse Efteruddannelse