Jobpatruljen: 25 bekymringssager på fire dage

09. august 2017  |  MidtVest  |

Efter de første fire dages rundtur i Midt- og Vestjylland havde Jobpatruljen 25 bekymringssager at følge op på, og flere kom til.

Jobpatruljen, som 3F og HK sammen med en række andre fagforeninger står bag, kørte i uge 28 og 29 i det midt- og vestjyske og havde i år fokus på ansættelseskontrakter, arbejdstid og konsekvenserne af den nye lov om restaurationsvirksomhed.
Der er tale om en oplysningskampagne, der har til formål at sikre unge mellem 13 og 18 år en ordentlig start på arbejdsmarkedet.
- I løbet af de første fire dage stødte vi på 25 sager, der krævede faglig opfølgning, og flere kom til. I alt nåede vi op på 52 sager, lyder det fra Daniella Østergaard, der er ungdomskonsulent i HK MidtVest og koordinator af Jobpatruljen i Midt- og Vestjylland.
Se video med status over årets Jobpatrulje i Midt- og Vestjylland:

Vil følge op

Daniella Østergaard fortæller, at Jobpatruljen blandt andet stødte på unge, som ikke havde en ansættelseskontrakt. I flere tilfælde arbejdede unge mere end de max. otte timer pr. vagt, som loven tilskriver.
De resterende sager handler om arbejdsmiljø, hvor Jobpatruljen blandt andet mødte unge, som løftede mere, end de måtte. Unge under 18 år må kun løfte op til 12 kilo og trække eller skubbe op til 250 kilo.
Endelig stødte Jobpatruljen på tilfælde, hvor reglerne om den nye lov om restaurationsvirksomhed, der trådte i kraft 1. juli i år, ikke blev fulgt.
Det drejer sig blandt andet om en fritidsjobber under 15 år, der serverede alkohol, selv om den nye lov siger, at kun unge mellem 15 og 18 år, der ikke er omfattet af undervisningspligten, må arbejde i lokaler, hvor der bliver udskænket alkohol.
- Vi vil senere følge op med besøg eller opringning, så vi sikrer os, at der er rettet op på de bekymringsforhold, vi har konstateret, siger Daniella Østergaard.

Besøg på 1000 arbejdspladser

Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, og Ditte Wittrup, der er én af de mange frivillige i Jobpatruljen (til højre), besøgte blandt andet Hartvigs Bageri i Viborg, hvor de talte med 15-årige Lærke Pedersen, der har arbejdet i bagerbutikken siden december, og Rikke Madsen, der driver butikken sammen med sin mand.

Hos Hartvigs Bageri på Vestergade i Viborg mødte Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, og Ditte Wittrup, der er én af de frivillige i Jobpatruljen, 15-årige Lærke Pedersen og Rikke Madsen, der driver bageriet sammen med sin mand.

I alt besøgte Jobpatruljen på sin rundtur i Midt- og Vestjylland ca. 1000 arbejdspladser og snakkede med knap 250 unge fritidsjobbere.
Jobpatruljen kom blandt andet forbi Hartvigs Bageri i Vestergade i Viborg.
Her talte Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, og Ditte Wittrup, der er én af de mange frivillige i Jobpatruljen, med 15-årige Lærke Pedersen, der har arbejdet i bagerbutikken siden december.
- Jeg synes, det er en god idé, at Jobpatruljen kommer rundt. Der er unge, som måske ikke får den løn, de skal have. Selv har jeg det godt her i butikken, sagde hun.
Lærke har, siden hun var barn, drømt om at blive bager, og til august starter hun på uddannelsen på Mercantec i Viborg.
- Derfor er det helt perfekt at arbejde her i bagerbutikken, fortalte hun.
Foruden Lærke arbejder der tre ungarbejdere i Hartvigs Bageri. De to af dem fylder snart 18 år. Men det er meningen, at de skal fortsætte i butikken, kunne Rikke Madsen, der driver Hartvigs Bageri sammen med sin mand Frank Hartvig, fortælle.
Det tager lang tid at lære de unge op, og derfor værner vi også om dem, vi har ansat, forklarede hun.
Rikke Madsen var glad for Jobpatruljens besøg.
- Som ung har man måske ikke sat sig så meget ind i tingene og ved måske heller ikke, hvor man skal henvende sig for at få hjælp, og så er det fedt, at Jobpatruljen tager rundt, mente hun.
Rikke Madsen så gerne, at Jobpatruljen fik en smiley-ordning.
- Så kan kunderne se, at vi følger overenskomsten og behandler ungarbejderne godt, sagde hun.

God modtagelse

Jobpatruljen kom også forbi Netto på Holstebrovej i Skive, hvor Susanne Sommerlund og Emma Thorup Jacobsen talte med Nana Meyer, 17 år, og butikschef Else Bo Christensen.

Jobpatruljen i form af Susanne Sommerlund og Emma Thorup Jacosen var også på besøg hos Netto på Holstebrovej i Skive, hvor det blev til en snak med 17-årige Nana Meyer og butikschef Else Bo Christensen, der var glade for besøget.

Også Netto på Holstebrovej i Skive fik besøg af Jobpatruljen. Her har Nana Meyer på 17 år arbejdet uden for skoletid det sidste halve år.
- Som ung ved man ikke altid, hvad man går ind til, når man får et arbejde, og derfor er det godt, at Jobpatruljen kommer rundt og fortæller om rettighederne på arbejdsmarkedet. Det meste af det, jeg fik at vide, vidste jeg godt i forvejen. Men jeg havde ikke helt styr på løftereglerne, så det var godt at få forklaret, hvor meget jeg må løfte, fortalte hun.
Butikschef Else Bo Christensen var også tilfreds med besøget.
- Det er godt for de unge, at Jobpatruljen kommer på besøg. De unge skal være klar til at komme ud på arbejdsmarkedet som voksne, og derfor er det vigtigt at vide, hvordan det skal være på en arbejdsplads.
- Vi har 10 til 12 ungarbejdere under 18 år, og vi går meget op i, at reglerne bliver overholdt. Arbejdsmiljørepræsentanten for distriktet arbejder her i butikken, og tunge løft vil vi eksempelvis ikke se, for ryggen skal jo holde hele livet, sagde hun.
I begge butikker var forholdene i orden.

Flere opfordringer

Langt de fleste steder, hvor Jobpatruljen er kommet rundt, er den blevet positivt modtaget. Der er dog enkelte arbejdspladser, hvor Jobpatruljen ikke har fået lov at komme ind.
Den gode modtagelse glæder Inger Stranddorf, næstformand for HK MidtVest, og Flemming Sørensen, formand for 3F Holstebro.
- Vi kommer jo ikke kun rundt for at snakke med fritidsjobberne men vil også rigtig gerne i dialog med arbejdsgiverne om unges arbejdsforhold, og vi er glade for, at vi er blevet taget så godt imod, siger de.
Det glæder dem også, at Jobpatruljen i år har modtaget flere opfordringer end tidligere om at besøge bestemte arbejdspladser.

- Det er tegn på, at folk har taget Jobpatruljen til sig og ser den som en nyttig oplysningskampagne, forklarer de.

Læs mere om Jobpatruljen

Jobpatruljen

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook