Eleverne rykker sammen på universitetet

11. august 2017  |  Østjylland

HK eleverne på Aarhus Universitet styrker nu deres elevklub. – Sammen står vi bare stærkere, lyder det fra den nyvalgte formand.

Elever på Aarhus Universitet

Ana Maria Sønderskov Clausen er nyvalgt formand for elevklubben på Aarhus Universitet.

HK eleverne på Aarhus Universitet har altid haft deres egen elevklub. Men da Ana Maria Sønderskov Clausen startede som kontorelev med speciale i offentlig administration i marts, var der ikke meget liv i klubben.

- Jeg fandt ud af, at der var en gruppe elever, der havde god kontakt til hinanden, fordi de alle sad i samme afdeling. Men os, der sad alene rundt omkring på campus, var lidt overladt til os selv, fortæller hun.

Ana Maria Sønderskov Clausen har foreningsarbejde løbende i årene. Hun har været medlem af HK siden hun som 15-årig fik et fritidsjob i en dagligvarebutik og hjemme i Randers er hun frivillig i Ungdommens Røde Kors og for 4H Madskoler.

- Jeg ved, hvor meget fællesskab betyder og derfor ville jeg gerne sikre os elever et stærkt fællesskab på universitetet, siger hun.

Hun gik til tillidsrepræsentanten, der bakkede hende op i ønsket om en stærk elevklub og det sammen gjorde den nyudnævnte elevansvarlige og HK.

- Så var det jo bare om at gå i gang, siger Ana Maria Sønderskov Clausen.

Alle elever blev indkaldt til møde den 27. juni, og her fik Ana Maria igen stor opbakning til at styrke elevklubben.

- Der var flere, der både før og under mødet gav udtryk for, at de gerne vil have en god elevklub, så vi både kan mødes og erfaringsudveksle, men også kan styrke det sociale sammenhold. Man kan godt blive lidt alene, når man sidder i en stor afdeling som eneste elev langt væk fra de andre, siger hun.

Ana Maria Sønderskov Clausen stillede sig selv til rådighed som formand og fik opbakning fra de øvrige elever.

- Vi er enige om, at man kun kan sidde som formand i et år ad gangen. Det er vigtigt at der er en udskiftning. Og  som 1. års-elev har jeg overskuddet, til at påtage mig opgaven, siger hun.

Elevklubben skal mødes 3-4 gange om året og ledelsen bakker op om elevernes faglige engagement, så møderne er accepteret som arbejdstid.

- Jeg er meget glad for, at ledelsen også bakker os op. Selv om vi ’bare’ er elever, har vi også brug for at mødes og være både faglige og sociale sammen. Men det giver os også en ekstra grund til at få noget fornuftigt ud af møderne. Det skal ikke bare være kaffe og kage og hyggesnak, for så hører opbakningen sikkert hurtigt op, siger Ana Maria.

Elevernes talerør

Udgangspunktet for elevklubben er at sikre høj faglighed og social kvalitet, men for Ana Maria Sønderskov Clausen er det lige så vigtigt, at få skabt en respekt om klubben, så den kan være talerør for eleverne.

- Vi er ikke tillidsrepræsentanter, men målet er, at vi arbejder i niveauet lige under. Det er os, der ved, hvordan vi oplever vores arbejdsvilkår, og dem skal vi naturligvis have så stor indflydelse på, som muligt. Derfor er det vigtigt for mig, at vi har et tæt samarbejde med tillidsrepræsentanterne og HK, så vi er sikre på at blive hørt, siger hun.

Det kommende møde er allerede godt på vej til at blive planlagt. Her skal de nye elever bydes velkommen.

- Hvad indholdet bliver på de øvrige møder i år, har vi endnu ikke helt styr på, men vi har aftalt, at vi skiftes til at arrangere. Så bliver det aldrig en stor belastning for nogle få. En af de ting, vi har talt om at gøre er at tage på besøg hos hinanden rundt om på campus. Vi har jo rigtig mange kollegaer, her på universitetet, der ved noget om rigtig mange ting. Det skal vi da udnytte, så vi bliver klogere på en hel masse mere end blot vores eget HK-arbejde, fortæller Ana Maria, der håber, at det bliver muligt for eleverne at besøge den lille ’zoo’ universitetet har med forsøgsdyr.

- Når vi tager på sådan en tur, lærer vi hinanden bedre at kende og så får vi større tillid til hinanden. Jo mere tillid, des mere vil vi også bruge hinanden i dagligdagen, hvis der opstår spørgsmål eller problemer. Sammen er vi helt enkelt stærkere, siger Ana Maria Sønderskov Clausen.

Elev

HK ØSTJYLLAND