Gaver og gode råd til nyudlærte butikselever

14. august 2017  |  Midt

”Man føler sig værdsat og får svar på nogle spørgsmål…”, sagde Martin, der er nyudlært hos Jysk i Odense, da HK Handel Midt besøgte ham og ønskede tillykke med uddannelsen.

Martin Hansen, nyudlært elev i Jysk

Jeg meldte mig ind i HK, fordi handelsbranchen og HK går hånd i hånd. Og det er meget rart med besøg, nu jeg snart er udlært. Så føler man sig værdsat, og kan få svar på de spørgsmål, man ikke når at stille i hverdagen.

- Det er også rart at få viden om, hvad man skal huske, når man er udlært, siger Martin Hansen, da organisatorerne Nikita og Natalia besøger ham i Jysk-forretningen, hvor han netop er udlært.

PS: få 5 gode råd som nyudlært elev nederst i artiklen

”Men så står I her i dag…”

Rasmus Villadsen, elev i Intersport (th.), taler med Nikita Chawla, organizer i HK Midt om gode råd som nyudlært elev

Rasmus Villadsen, elev i Intersport (th.), taler med Nikita Chawla, organizer i HK Midt, om gode råd som nyudlært elev

Rasmus Villadsen fra Intersport har det på samme måde. Han glæder sig over besøget – og over at få et par gode råd til, hvordan han skal forholde sig som nyudlært:
- Det er fint med besøg, der viser, at I vil os og interesserer jer for os som medlemmer. Min kollega fik besøg i går, og jeg gik faktisk og tænkte ”Har de mon glemt mig?”. Men så står I her i dag, smiler han og fortsætter:

Det er rigtig godt at få oplysninger om, hvad jeg skal huske, når jeg bliver udlært, for at registrere endt uddannelse. Og så var det godt at høre mere om, hvad jeg kan få ud af medlemskabet af medlemstilbud, rabat på forsikringer og kurser. Det skal jeg have kigget nærmere på.

Får sat ansigt på

Med sig havde HK Handel Midt en "udlært elevpakke" med gode råd og en lille gave i form af en dåse chokolade.

For Nikita Chawla er det personlige møde med de nyudlærte, unge medlemmer en positiv oplevelse:

- Vi bliver taget godt imod i butikkerne, når vi kommer forbi, spørger efter eleverne og har en lille gave med til dem. Mange elever er samtidig glade for, at vi gør dem opmærksomme på, hvordan de skal forholde sig, når de er udlært. Der er for eksempel flere, der ikke ved, at de skal erklære sg nyuddannede inden for 14 dage efter endt uddannelse, fortæller hun:

- Det er rart at møde eleverne og få sat ansigt på, og de kan få sat ansigt på os. Vi får desuden fortalt lidt om, at deres kontingent stiger, men at de til gengæld kan gøre brug af deres mange medlemsfordele. Jobbørsen er samtidig en mulighed for dem, hvis de skal ud og søge nyt job, og så får de også at vide, at de altid kan tage fat i mig, hvis der er noget, de er i tvivl om.

5 gode råd til dig, som nyudlært elev
1) Læs brevet du får fra HKs a-kasse, og tag stilling til indholdet. Det er vigtigt, og har betydning for din dagpengesituation. (Særligt hvis du bliver ledig.) Er du i tvivl om noget, så ring til HKs a-kasse på tlf. 7010 6789.

2) Hvis du allerede har fået job, så husk at vi kan hjælpe dig med at læse din kontrakt igennem for store og små fejl. Det samme gælder din første lønseddel – send os en kopi, så tjekker vi, om alt ser korrekt ud. midt@hk.dk

3) Hvis du har nogle spørgsmål i forbindelse med din elevtid, afslutning, dit nye job eller andre faglige spørgsmål, så tag fat i HK på tlf. 7011 4545 eller kontakt os online

4) Husk at tjekke, om der er fede arrangementer på vej, som du kan deltage i gratis, som medlem af HK: www.hk.dk/kalender - vi har over 1000 arrangementer og kurser årligt, om alt fra selvudvikling og viden om nye områder til viden om dine rettigheder på jobbet. Du kan også tage onlinekurser i fx word, excel, photoshop og stress – nej tak lige når det passer dig som medlem af HK her: www.hk.dk/onlinekurser

5) Hold øje med de kontante fordele ved dit medlemskab: få fx rabat på stand-up, hotelophold, fitness-abonnement, koncerter, film, oplevelser og meget andet. Se mere på www.hk.dk/medlemsfordele
Her kan du også få et tjek om du kan spare penge på dine forsikringer – i gennemsnit sparer HK-medlemmer kr. 3.000 på deres forsikringer. Se mere og lav en beregning her: www.hk.dk/blivmedlem/medlemsfordele/alka

Elev

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK