"Man er ikke 'bare' i fleksjob"

14. august 2017  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Gitte Møller Pedersen oplevede et stort ønske om mulighed for uddannelse, da hun fik hul igennem til nordjyske HK'ere i fleksjob. Hun har selv været ansat i det samme i fleksjob i ni år på grund af gigt, fibromyalgi og piskesmæld efter to trafikuheld.

Efter flere år i et fleksjob kiggede Gitte Møller Pedersen sig forgæves omkring efter uddannelsesmuligheder, der var tilpasset ansatte i hendes situation. Hun fandt intet, men hendes indsats førte til et initiativ, der nu har spredt sig til hele landet – og som andre også kan få glæde af.

Selv om helbredet ikke tillader lange arbejdsdage, kan man jo godt have lyst til at tilegne sig nye kompetencer og udvikle sig i jobbet. Sådan havde Gitte Møller Pedersen det efter fem år i et fleksjob. Det er nu fire år siden – og hun kan i dag kigge tilbage på et forløb, hvor hun – trods umiddelbart ringe udsigter – har haft held med et nyt initiativ, som hun og andre i samme situation allerede har haft stor glæde af. Mange flere vil få muligheden i den kommende tid.

Hendes sygdom er en hindring for lange arbejdsdage – og dermed også for lange studiedage og udmattende eksamener, så det oprindelige behov lød egentlig bare på kortere dage på skolebænken. Hendes chef var med på, at hun kunne komme på uddannelse, hvis der var nogen, der udbød dem på de særlige vilkår.

- Men jeg kunne bare ikke finde nogen. Det fandtes ganske enkelt ikke, fortæller Gitte Møller Pedersen, der var tæt på at opgive.

På et tidspunkt var hun i kontakt med uddannelsesinstitutionen COK, der mente, at den slags hold kunne de da godt finde på at oprette, hvis hun ellers kunne skaffe et tilstrækkeligt antal deltagere.

- Men hvordan finder man lige dem? Man kan jo ikke se på folk, at de arbejder i et fleksjob.

Hjælpen kom fra HK, som hun henvendte sig til. Hun fik formidlet en mail til en stribe medlemmer, som HK havde registreret som ansat under fleksjob-ordningen. Og så kan det ellers nok være, at det viste sig, at hun havde ramt et behov.

- Det væltede ind med svar til min private mailboks, og folk ringede til mig. Mange af dem havde haft det samme ønske, men havde forgæves ledt efter nogle muligheder, der var tilpasset deres situation. Nogen græd ligefrem i telefonen over, at det nu så ud til, at de kunne få deres ønske opfyldt, beretter Gitte Møller Pedersen.

Alle er blevet bidt af uddannelse

Et hold i kommunom-modulet "Forvaltning i kommuner og regioner" kom i gang i januar 2016 hos COK Aalborg. Skoledagene var fra 8.30 til 11.45, og derfor blev forløbet naturligvis strukket over længere tid end normalt. Også den skriftlige eksamensopgave fik en lidt ændret form. Normalt får de kommunom-studerende 48 timer til at skrive om et emne, de trækker, men for det særlige "fleksjobhold" var der afsat 60 timer. Forløbet endte med, at alle bestod.

Succesen gav mange af deltagerne mod på at forsætte på endnu et modul i 2017, "Psykologi og kommunikation", hvor de blev samlet med nogle af deltagerne fra et andet særligt tilrettelagt hold, der havde haft faget "Forvaltningsret". Hele kommunomuddannelsen består af tre grundmoduler på basisdelen, der skal suppleres med to valgfag og en afsluttende opgave.

- Så vi har lang vej endnu, konstaterer Gitte Møller Pedersen.

Alligevel er hun helt sikker på, at hun vil gennemføre hele uddannelsen.

- I starten havde jeg den holdning, at jeg ville tage en bid ad gangen og se, om jeg kunne klare det – både fagligt og helbredsmæssigt. Men på alles vegne kan jeg vist godt sige, at vi er blevet lidt bidt af det.

Ikke kun for ansatte i fleksjob

Hun opfordrer andre i fleksjob til at finde nogle alliancer blandt kolleger, chefer og tillidsrepræsentanter, så der bliver større tilslutning til, at også ansatte i fleksjob kan komme på uddannelse. Er der barrierer i selve uddannelsesforløbet, kan man tage en snak med uddannelsesinstitutionen om det.

- Man skal ikke affinde sig med, at man "bare" er ansat i et fleksjob. Vi har et godt samarbejde med COK og har mulighed for at modellere efter vores behov. Der er for eksempel en, der har det skidt med at være på uddannelse en bestemt ugedag, så det bliver ændret. En anden har haft en speciel stol med, som står fast på kontoret, og som hun bare kan tage, når hun er på uddannelse. Vi kan også tillade os bare at rejse os midt i undervisningen, hvis vi forinden fortæller, at vi har det behov.

Og så har hun på fornemmelsen, at mange andre end personer i fleksjob kunne have glæde af forløb med kortere undervisningsdage og eventuelt andre tilpasninger.

- Det er vigtigt at få meldt ud, at disse forløb ikke kun er for ansatte i fleksjob. Andre kan måske også se en fordel i kortere dage på skolebænken, fx hvis man har små børn. For nogle virker det måske meget uoverskueligt at skulle gå i gang. Vi kan alle sammen blive udmattede af at lære meget nyt, siger Gitte Møller Pedersen, der glæder sig over, at de særlige forløb nu breder sig ud over landet.

Kommunom for ansatte i fleksjob
- og andre interesserede

I Aalborg, Aarhus, Vejen, Odense og Herlev vil COK i løbet af 2018 udbyde nedenstående obligatoriske moduler på kommunomuddannelsen i en udgave, hvor der tages andre hensyn til personer, der for eksempel er ansat i et fleksjob eller af andre grunde ønsker blandt andet kortere undervisningsdage.

Her i 2. halvår af 2017 oprettes og udbydes de følgende steder:

Psykologi og kommunikation

Oprettes i Odense med start uge 34
Udbudt i Herlev med start uge 39
Udbudt i Vejen med start i uge 43

Forvaltning i kommuner og regioner

Udbudt i Herlev med start i uge 39
Udbudt i Vejen med start i uge 43

Organisation og samfundsvidenskabelig metode

Oprettes i Aalborg med start i uge 43 – der er stadig ledige pladser.

Læs mere om modulerne på www.cok.dk eller kontakt den lokale studievejleder..

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK