Feriegear? Ikke i politiet

15. august 2017  |  Sjælland

Et statsjob er i høj kurs. I hvert fald hvis man spørger Palle O. Hansen, som er tillidsrepræsentant i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi. I juli, mens mange var ferieramte, søgte de en HK’er, og interessen var overvældende.

Foto af Palle O. Hansen, som er tillidsrepræsentant for HK'erne i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi samt bestyrelsesmedlem i HK Stat Sjælland

Tillidsrepræsentant Palle O. Hansen har haft travlt med at læse ansøgninger hen over sommeren. Foto: Frank Holm Jørgensen

Palle har været ved tasterne og fortæller her om sin opfattelse af staten som arbejdsplads:

Sommerferien går for manges vedkommende på hæld, og vi er på vej op i gear igen. Eller… hjulene har sådan set kørt rundt hele sommeren, og selv om hastigheden måske har været reduceret enkelte steder, er der i hvert fald et område, hvor vi ikke har mærket til nedsat aktivitet, nemlig på ansættelsesområdet.

På min arbejdsplads, Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, har vi nemlig aktuelt en ledig HK-stilling, som vi er i gang med at besætte. Stillingsopslaget blev publiceret hen over sommeren og kastede ikke færre end 279 ansøgninger af sig.

Det tager jeg altså som et udtryk for, at staten i almindelighed – og politiet måske i særdeleshed – stadig er en attraktiv arbejdsplads. Vi kan stadig tilbyde ordentlige og velregulerede forhold i ansættelsen, og selv om der måske fortsat er nogle, der mener, at statslige arbejdspladser har et støvet og statisk image, må det bero på en mental antagelse, der ikke holder. Efter min mening.

Foto af kunstværk, som hænger i den nye bygning hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi

Dette kunstværk, som hænger på væggen i den nye bygning hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, kan du nyde hver dag, hvis du bliver Palles nye kollega.

I politiet tiltrækker vi rigtig mange gode ansøgere, og det er et luksusproblem at skulle vælge mellem så mange velkvalificerede ansøgninger.

Så de statslige arbejdspladser er i høj kurs på arbejdsmarkedet, og det kan selv nok så mange forsøg fra forskellige fronter på at miskreditere de statslige virksomheder ikke ændre på.

HK’ere løser i staten afgørende samfundsopgaver, som har stort politisk fokus:  Grænsekontrol, SKAT, fødevaresikkerhed med mere, og vi må gerne standse op og holde et minuts stolthed over vores bidrag til løsning af en række kerneopgaver.

Jeg skal til at forberede mig til ansættelsessamtaler. Hold hovedet koldt og hjertet varmt derude ved de tusinde skærme – det går slet ikke så skidt.

Søger du nye udfordringer? Få gode råd om jobskifte og jobsøgning på HK.DK.

Karriere Jobsøgning Stat

Ring til Karrieretelefonen:

Ring til Karrieretelefonen:

Tag det næste skridt I dit arbejdsliv