OK18: Hvad er godt og hvad kan blive bedre i dit arbejdsliv?

15. august 2017  |  HK Kommunal  |  DL

Det er tre år siden, HK Kommunal sidst forhandlede din overenskomst. Vi skal til det igen. Derfor vil vi meget gerne høre fra dig og dine kolleger om, hvad der er godt, og hvad der kan blive bedre i arbejdslivet.

I de første to uger af september rykker HK Kommunal ud på mange arbejdspladser for at få input til de kommende overenskomstforhandlinger. Hvad sætter du mest pris på i dit arbejdsliv? Hvad kunne du godt tænke dig? Er det vigtigst for dig at få mere i lønningsposen, eller er det arbejdstid, omsorgsdage og arbejdsmiljø, der betyder mest? Det vil HK Kommunals formandskab og bestyrelse gerne høre om og besøger derfor arbejdspladser over hele landet.

Overenskomsten har stor betydning

Overenskomstforhandlingerne begynder omkring årsskiftet, og medlemmernes input forud for forhandlingerne er et vigtigt element i forberedelserne, siger HK Kommunals formand Bodil Otto.

- Overenskomsten har afgørende betydning for medlemmernes arbejdsliv, men mange tænker måske ikke lige på det i hverdagen. Derfor vil vi gerne slå et slag for kendskabet til overenskomsten, og vi vil gerne opfordre til, at medlemmerne engagerer sig og kommer med input. For os, som forhandler overenskomsten, er medlemmernes input helt afgørende, ikke mindst når vi står over for arbejdsgiverne og kan fremhæve nogle af de konkrete udfordringer, der bliver peget på, siger Bodil Otto.

Alle input og ideer er vigtige

Aktiviteterne i kampagneugerne spænder vidt lige fra debatter med morgenbrød og kaffevogne til fyraftensmøder under kreative former. Medlemmerne kan give deres mening tilkende på særlige postkort, ligesom der selvfølgelig også er mulighed for at levere input digitalt på HK Kommunals hjemmeside. Formanden håber på mange ideer og input.

- Jeg glæder mig til at høre, hvad der bliver diskuteret på arbejdspladserne og høre det enkelte medlem om, hvad det er, der fylder, i arbejdslivet. Om der eksempelvis er interesse for selv at kunne vælge mellem forskellige ting i større udstrækning, end det er muligt i dag, siger Bodil Otto.

Mange medlemmer giver indflydelse og resultater

En del danskere tror, at vilkårene i arbejdslivet er reguleret gennem lovgivningen. Det er ikke tilfældet. Loven giver nogle minimums-rettigheder, men det er overenskomsten, der sikrer eksempelvis pension, omsorgsdage, seniordage og ekstra ferie. Det er også overenskomsten, der sikrer HKere i kommuner og regioner fuld løn i 34 barselsuger, hvor loven kun giver ret til dagpenge. I Danmark har vi heller ingen lov for, hvor meget man som minimum skal have i løn. Hvis man skal finde ud af, hvad mindstelønnen er inden for et område, skal man have fat i den overenskomst, der dækker området.

- Den del vil vi også gerne have en dialog med ikke-medlemmer om, nemlig at det er de overenskomstbærende fagforeninger som HK Kommunal, der forhandler vilkårene i overenskomsten med arbejdsgiverne. Og det er vigtigt for indflydelsen og for resultaterne, at så mange som muligt bakker op, siger Bodil Otto.

Overenskomsten er 90.000 kroner værd

Værdien af overenskomsten udgør en meget betydelig del af lønnen. HK Kommunal har beregnet, at værdien for det enkelte medlem af den gældende overenskomst er mindst 90.000 kroner om året i forhold til, hvis man skulle nøjes med lovgivningen. Og så er der endda ikke medregnet værdien af omsorgsdage, seniorordninger og de 25.000 kroner, som hvert medlem kan søge årligt til kompetencegivende videreuddannelse. De 90.000 kroner dækker udelukkende værdien af frokostpausen, pensioner, 6. ferieuge og særlig feriegodtgørelse.

KL og Regionerne har endnu ikke meldt så meget ud om, hvad de kunne tænke sig at forhandle om, så det er i skrivende stund uklart, hvad der kommer på forhandlingsbordet. Et af de signaler, der er kommet fra arbejdsgiverne, er dog, at de gerne ser seniorordningerne udskudt i forhold til pensionsalderen og ikke som i dag, hvor de træder i kraft omkring det 60. år.

- Så der er rigtig mange ting at diskutere. For det er selvfølgelig sådan, at vi er nødt til at prioritere. Hvis vi skal have mere af det ene, så koster det på noget andet, siger Bodil Otto.

Her kan du læse mere om OK18 og give din mening tilkende: www.hk.dk/ok18

Overenskomst OK18

følg med i ok18
nyheder, fakta og info om din overenskomst

hk.dk/ok18

Vejen mod OK18

September

OK-kampagne, hvor medlemmerne høres om, hvad der er godt og hvad der kan forbedres i arbejdslivet.

Medlemmerne kan indsende konkrete forslag til OK-krav bl.a. gennem klubberne på arbejdspladserne.

Oktober

Forbundssektorbestyrelsen vedtager HK Kommunals krav.

December

Vedtagelse af de fælles generelle krav i Forhandlingsfællesskabet.

Udveksling af krav med KL og Danske Regioner.

Januar og februar

Forhandlinger. Både generelle og specielle.

Marts

Medlemmerne stemmer om resultatet ved en urafstemning.

April

Den nye overenskomst træder efter planen i kraft den 1. april, hvis medlemmerne stemmer ja, og KL og Danske Regioner også siger ja.

Alt om OK18