Hvem bliver ramt af stress?

17. august 2017  |  Østjylland  |

Du har sikkert hørt, at det kun er svage mennesker – og typisk kvinder – der bliver ramt af stress. Men det er en skrøne.

Store stærke mænd bliver ikke ramt af stress!

Fordommene om stress er mange og en af dem er, at det kun er visse typer, der bliver ramt. Men det er helt forkert, lyder det fra Lisbet Bladbjerg, mastercoach og medejer af konsulentfirmaet Bladbjerg Kibsgaard.

- Stress er en overbelastning i for lang en periode. Lige som hvis man træner en muskel for hårdt for længe. Vis mig en eneste person, mand som kvinde, stærk som svag, ung som gammel, der ikke kan blive overbelastet. Alle kan blive ramt af overbelastning og derfor er det noget sludder, når vi bilder os selv ind, at det kun er bestemte personlighedstyper, der bliver ramt af stress, siger hun.

En hurtig søgning på nettet viser da også mange forskellige historier om stressramte. Alt fra den langtidsledige til direktøren.

- Historien for dem alle er den samme. De ignorerede kroppens signaler om, at den ikke kunne klare presset og så gik det galt, siger Lisbet Bladbjerg.

Derfor opfordrer hun alle, både ledere og lønmodtagere, til at droppe de mange myter om stress og se på fakta.

- Vi bliver alle stressede fra tid til anden. Det, det handler om, er at undgå at blive syge af det. Og det gør vi kun, hvis vi accepterer, at vi alle kan blive ramt og at man ikke er en dårligere kollega af den grund, siger hun.

Hos Bladbjerg Kibsgaard har de samtaler med både ledere og lønmodtagere, der er ramt af stress. For mange af de ramte, har stress været et tabu og derfor har de ikke fået hjælp i tide.

- Vi oplever rigtig ofte, at stress ikke er noget, man har talt om. Hverken derhjemme eller på arbejdspladsen, for det er jo kun de andre ’svage’, der bliver ramt af den slags. Derfor arbejder vi for at nedbryde tabuet om stress og få alle til at tale åbent om det. Det er let nok at tale om det, når vi har det godt, men det er rigtig svært at fortælle, at vi har det skidt. Det skal vi blive bedre til, for hvis vi selv smider svesken på disken, og tør indrømme, hvor uhensigtsmæssige vi selv er, når vi er pressede, så tør de andre også fortælle om deres uhensigtsmæssigheder. Og det er kun ved at få det frem i det åbne, at vi kan gøre noget ved det, siger mastercoach, Helle Kibsgaard.

Hver dag er op mod 35.000 danskere sygemeldt på grund af stress. I HK Østjylland tilbyder vi medlemmerne et gratis oplæg med oplysning om stress sammen med enkle værktøjer, der kan bruge på arbejdspladserne til at forebygge stress.

Er du interesseret i et oplæg på din arbejdsplads så send en mail til oestjylland@hk.dk, så kontakter vi dig og aftaler en tid, der passer dig og dine kollegaer.

Stress

FLERE LOKALE
NYHEDER fra østjylland

LÆS DEM HER

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK