Fortsat færre ansatte i kommunerne

21. august 2017  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

I det seneste år har der igen været vækst i den private sektor og i regionerne, mens antallet af medarbejdere er faldet i kommunerne og staten.

Beskæftigelsen i kommunerne fortsætter med at falde, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Omregnet til fuldtidsansatte er der forsvundet 2.200 stillinger i alt i de 98 kommuner i løbet af det seneste år. Det svarer til godt en halv procent færre ansatte. Antallet af medarbejdere i kommunerne er nu det laveste i 10 år, og der er godt 37.000 fuldtidsansatte færre end toppunktet i 2010.

Generelt har den samlede beskæftigelse været i vækst siden 2013, men det er i kraft af 117.000 flere ansatte i private virksomheder og 3.000 flere i regionerne. I stat og kommuner er der i samme tidsrum forsvundet 3.000 fuldtidsbeskæftigede.

Arbejdsmarked Beskæftigelse Politik Velfærd

få op til 25.000 kroner
til udvikling af dine kompetencer

Søg her