Flere TR'ere, tak - og gerne nogle unge!

21. august 2017  |  HK Privat  |

Gennemsnitsalderen for en tillidsrepræsentant er 49 år. Det kan gøre det svært for unge at kunne spejle sig i fagforeningen. Derfor vil HK/Privat gerne have flere unge til at engagere sig i fagpolitik.

Kristina Birkkjær, tillidsrepræsentant i Siemens Renewable Energy.

- Jeg tror, det er vigtigt, at de tillidsvalgte afspejler medarbejdersammensætningn, så vi har de bedst mulige forudsætninger for at forstå, hvilke dilemmaer og problemstillinger de ansatte møder på arbejdspladsen, siger 24-årige Kristina Birkjær,  tillidsrepræsentant på Siemens Gamesa Renewable Energy.

Hvis du er så heldig at have en tillidsrepræsentant, er der størst sandsynlighed for, at vedkommende er mellem 50 og 54 år.

Godt hver femte af HK/Privats tillidsrepræsentanter befinder sig inden for netop dette aldersinterval, selv om det kun er 12 procent af medlemsskaren, der er i den første halvdel af 50’erne. Til sammenligning er hvert tiende medlem mellem 20 og 24 år, men samme aldersgruppe udgør kun en halv procent af de tillidsvalgte.

I HK/Privat ser man gerne, at flere stillede op som tillidsrepræsentant på deres arbejdsplads. Også gerne nogle unge.

- Yngre tillidsvalgte kan have lettere ved at gå i dialog med de unge kolleger, og de kan have en bedre forståelse af, hvilke udfordringer de møder på arbejdsmarkedet, siger Charlotte Meyer, der er faglig sekretær i HK/Privat og blandt andet er ansvarlig for og underviser på HK/Privats grunduddannelse for tillidsrepræsentanter.

- Omvendt kan problemstillingen også gælde den anden vej rundt, og en ung tillidsrepræsentant kan have vanskeligere ved at forstå ældre kollegers arbejdsmæssige udfordringer som fx ønsker til seniorordninger eller arbejdstempi, uddyber Charlotte Meyer.

Hun er ikke overrasket over tallene, der samtidig viser, at gennemsnitsalderen for en HK/Privat-tillidsrepræsentant er 48,9 år. Hvilket i øvrigt harmonerer meget godt med medlemmernes gennemsnitlige alder på 47,6 år.

- I dag er man færdiguddannet langt senere, end man var tidligere. Og det er derfor helt naturligt, at der er få tillidsrepræsentanter i starten af 20’erne, siger hun.

- Derudover er det ofte sådan, at man som nyuddannet har et behov for at falde til på arbejdspladsen og få en forståelse af de faglige udfordringer, inden man kaster sig ud i fagpolitiske projekter.

Nemmere at identificere sig
Lektor ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet Steen E. Navrbjerg mener, at det forholdsvis lave antal af unge tillidsrepræsentanter kan gøre det svært for andre unge at identificere sig med fagforeningen.

- Er frontløberen i fagforbundet altid en, der er plus 50, kan det være vanskeligt for den nyuddannede kontorelev at se sig selv som en del af den faglige organisation, forklarer Steen E. Navrbjerg, der er medforfatter på LO’s tillidsrepræsentantundersøgelse fra 2010, som blandt andet viser, at tillidsrepræsentanter anno 2010 i gennemsnit sad på posten i 7,5 år.

Han mener, at unge tillidsvalgte vil gøre det lettere for andre unge at spejle sig i de faglige fællesskaber.

- Hvis tillidsrepræsentanten også er nyere på arbejdsmarkedet, kan man forestille sig, at de har nemmere ved at komme i dialog med de unge kolleger og forklare, hvordan de kan drage nytte af fagforeningen, siger han.

En af de unge HK/Privat-tillidsrepræsentanter er den 28-årige logistikkoordinator Kristina Birkjær, der i en alder af bare 24 år blev tillidsvalgt ved det, der dengang hed Siemens Wind Power, men som i dag hedder Siemens Gamesa Renewable Energy. Selv om hun er glad for sine erfarne tillidsrepræsentantkolleger, mener hun også, at det vil være en fordel med flere unge på posten.

- Jeg tror, at flere unge tillidsvalgte vil gavne organiseringen af nye medlemmer, fordi unge nyuddannede vil have lettere ved at identificere sig med fagforeningen, hvis ansigtet udadtil er en tillidsrepræsentant, der heller ikke har så mange år på bagen, siger hun.

Netværk for yngre tillidsvalgte

For faglig sekretær i HK/Privat Charlotte Meyers vedkommende er alder i og for sig underordnet:
- Succeskriteriet for, om man er en god tillidsrepræsentant, handler nemlig om, hvor god man er til at repræsentere kollegerne over for ledelsen og gå i dialog med de kolleger, man er repræsentant for.

Lektor Steen E. Navrbjerg mener ikke, at en ung alder er forudsætningen for at kunne tænke nyt, men han ser til gengæld et problem i, at aldersgennemsnittet for tillidsrepræsentanter er stigende.

Da han var med til at lave LO’s undersøgelse om tillidsvalgte, fandt man nemlig ud af, at gennemsnitsalderen for tillidsrepræsentanter er steget fra 45 år i 1998 til 49 år i 2010.

- Ældre tillidsrepræsentanter er ofte mentorer for de yngre. Og hvis aldersforskellen bliver for stor mellem unge potentielle tillidsrepræsentanter og garvede tillidsvalgte, kan det blive et problem, hvis deres syn på tingene og interesser vel at mærke bliver for forskellige, forklarer Steen E. Navrbjerg.

Han foreslår, at man opretter netværk på tværs af fag for unge, nye tillidsrepræsentanter og yngre tillidsrepræsentanter, der har været i hvervet nogle år.

- På den måde vil unge få et forum, hvor de kan diskutere de problemstillinger, man nu engang kan sidde med som ung tillidsrepræsentant, og forummet vil derfor gøre det mere attraktivt for de unge at kaste sig ud i hvervet som tillidsvalgt, mener Steen E. Navrbjerg.

Aldersfordeling på HK/Privats medlemmer og andelen af tillidsrepræsentanter

Alder Medlemmer i % Tillidsrepræsentanter i %
 -20 2,4 0,0