Ingen velfærd uden administration

21. august 2017  |  Sjælland

Når vi skal til byråds- og regionsvalg den 21. november, skal vi dybest set tage stilling til, om vores nære velfærd skal udvikles eller afvikles, mener HK Kommunal Sjælland.

Foto af administrativ medarbejder

Henover sommeren har mange kandidater som optakt til valget ytret sig om kvaliteten af den offentlige service på folkeskolerne, i ældreplejen, børnepasningen og på regionens sygehuse.
Og flere partier trækker traditionen tro administrationskortet, når de skal pege på, hvordan velfærden skal finansieres: ’Spar på administrationen’, ’Ned på et minimum’ og ’Mere ud decentralt’ lyder det eksempelvis fra kandidater i Holbæk, Slagelse, Guldborgsund og Næstved. De udsigter falder ikke i god jord hos afdelingssektorformand Michael Rosenberg, HK Kommunal Sjælland.

- Umiddelbart kan det lyde besnærende med mindre administration. Men ligningen holder kun, hvis man fuldstændigt overser, hvad der gemmer sig bag begrebet administration, påpeger Michael Rosenberg, og opfordrer vælgerne til ikke at købe myten om den overflødige administration, fordi den er tæt forbundet med vores velfærd.

I hans optik kunne følgende scenarier meget vel være realistiske, hvis administrationskortet kommer i spil:

• At der ikke er personale til at sikre patienterne på de sjællandske sygehuse med korrekte journaler, rådgivning og sikker styring.
  • At der ikke er medarbejdere til at udvikle og holde vores kommunale og regionale IT-systemer i gang.
  • At der ingen konsulenter er til at give de ledige relevant aktivering eller job.
  • At der ingen ansatte er til at stille sociale snydere til ansvar.
  • At vi ikke har dygtige folk til at miljøtjekke vand, jord og luft.
  • At der mangler ansatte til at give udsatte borgere hjælp og rådgivning.
  • At der ikke er sagsbehandlere til at holde styr på anvendelsen af vores skattekroner.
  • At der ikke er dygtige medarbejdere til at sørge for, at enderne hænger sammen i en kompliceret hverdag på vores sjællandske uddannelsesinstitutioner.

Det er alt sammen opgaver, der udføres af de administrative, som også sikrer, at kolleger, der varetager velfærdsopgaver på andre områder, får mere tid til deres kerneopgave.

Opgaver skal udføres af dem, der er bedst til det

Undersøgelser har vist, at pædagoger, lærere, læger med mere har fået så meget administrativt arbejde, at det går ud over deres tid til børn, ældre eller patienter. I forbindelse med implementeringen af IT-systemet Sundhedsplatformen i Region Sjælland er der blevet advaret mod at afvikle dygtige lægesekretærer, så læger og andre ikke kan være hos patienten, fordi tiden skal bruges på administrativt arbejde.

- Hvis vi skal sikre en velfærd, hvor vi får mest muligt for skattekronerne, så skal opgaver som løn, bogholderi, IT og journaler naturligvis varetages af dem, der er uddannet i og har erfaring med effektiv administration, understreger Michael Rosenberg.

Han vurderer, at ineffektiv eller manglende administration i sidste ende kan koste samfundet dyrt. Som i SKAT-sagen, hvor et stort antal sagsbehandlere blev sparet væk, og vi nu sidder med tilbage med en milliardregning.

- Den slags fadæser undgår vi, når vi har et tilstrækkeligt antal administrative medarbejdere, der for eksempel også kan afsløre socialt snyd og skrabe millioner hjem til de sjællandske kommuner, siger han, og uddyber:

- De administrative økonomimedarbejdere sørger for, at skattekronerne bliver brugt rigtigt og effektivt. På samme måde sørger de administrative sagsbehandlere for at forebygge konflikter i udsatte familier, så man sparer penge på anbringelsesområdet. Byggesagsbehandlere skaffer dækningsbidrag og ejendomsskatter til kommunen. Og jobcentermedarbejdere sørger for at skaffe borgere i arbejde eller uddannelse, så kommunerne ikke bliver straffet på pengepungen gennem mangel på statslige refusioner.

- Vores nære velfærd handler i grunden om, at det offentlige omfordeler nogle goder mellem dem, der har meget, og dem, der har for lidt. Men for at vi som vælgere og skatteydere skal acceptere den omfordeling, er det nødvendigt, at vi kan se, at omfordelingen sker både rigtigt og retfærdigt. Og det kan netop de administrative levere.

Her i optakten til valget svirrer det allerede med valgløfter og hensigter fra kandidaterne. Michael sender derfor slutteligt en opfordring til de sjællandske vælgere:

- Stol ikke på de politikere, der på et umodent og billigt grundlag kræver besparelser på administrationen.
Vi bør i stedet forbedre, forny og modernisere vores velfærd, så den i endnu højere grad kan bidrage til at skabe vækst og velstand på Sjælland.

Tidligere på året indførte en sjællandsk kommune et stop for ansættelse af administrative medarbejdere for at få styr på et underskud. HK Kommunal Sjælland opfordrede politikerne til at tage ansvar.
Læs mere lige her

Velfærd Politik Kommunal