Tænk dig om på Facebook

22. august 2017  |  Nordjylland  |

Chefen kigger med og svaret på kritik af arbejdspladsen kan være en bortvisning.

Det kan godt være, at chefen er en dårlig arbejdsgiver og at forholdene på arbejdspladsen er ringe. Men det er ikke nogen god idé at skrive det på Facebook eller andre sociale medier. Især ikke hvis du gerne vil beholde jobbet.

HK Nordjylland oplever ikke sjældent at skulle tage sig af sager, hvor et medlem er blevet bortvist fra sit job, fordi hun har hængt arbejdspladsen eller chefen ud på Facebook.

For fagforeningen er det vanskelige sager.

- Arbejdsgiveren står desværre i langt de fleste af den slags sager med de bedste kort på hånden, fortæller faglig medarbejder i HK Nordjylland Lene Green.

Overfor friheden til at ytre sig står nemlig medarbejderens forpligtelse til at opføre sig loyalt overfor sin arbejdsgiver.

- Den såkaldte loyalitets-forpligtelse er en del af retsforholdene om ansættelse. Det betyder, at man ikke må tale grimt om chefen, arbejdet eller kunder. En arbejdsgiver vil derfor i grove tilfælde være berettiget til at bortvise en ansat, forklarer Lene Green.

Lønnen kan ophøre straks
Bortvisning er den mest indgribende sanktion, en arbejdsgiver kan bruge mod en medarbejder. Det betyder, at opsigelsesperioden bortfalder og den ansatte mister løn, pensionsindbetalinger osv. øjeblikkeligt. Og er bortvisningen berettiget, er a-kassen desuden tvunget til at give karantæne og dermed venter en periode uden arbejdsløshedsdagpenge.

- Loyalitetsforpligtelsen gælder også, hvis du er blevet fyret og er i opsigelsesperioden. Her ser vi nogle gange afskedigede medlemmer, der bliver så sure på arbejdsgiveren, at det flyder over på Facebook. Men det er altså en meget dårlig idé, fordi lønnen i opsigelsesperioden kan forsvinde med ét slag, advarer Lene Green.

Fra fagforeningens bunke af sager, der skyldes manglende omtanke på sociale medier, nævner hun i flæng den ansatte, der får problemer med arbejdsgiveren, fordi facebook-venner kommenterer hendes kritiske, men dog anonymiserede opslag, og dermed gør det tydeligt, hvem kritikken er rettet mod. Men der er også sager om ansatte, der melder sig syg på jobbet og senere lægger billeder på Facebook af dagens aktiviteter eller fx eleven, der beder sine Facebook-venner give forslag til, hvordan hun kan begrunde ikke at møde på arbejde. Sidstnævnte resulterede i en bortvisning, da hun dagen efter meldte sig syg på jobbet.

Ved fagforeningens hjælp blev bortvisningen annulleret, men sådan går det langt fra altid.

- I langt de fleste sager har arbejdsgiveren juraen på sin side og kan bortvise den ansatte. Fra fagforeningen forsøger vi naturligvis at forhandle med arbejdsgiveren, men generelt er det svære sager at vinde, siger Lene Green.

Hun har ét godt råd:

- Tænk dig om på Facebook og de andre sociale medier. Skriv ikke noget du ikke kunne have slået op på en plakat på torvet - heller ikke i lukkede grupper.

Brug din fornuft på sociale medier

• Skriv aldrig noget ufordelagtigt om din arbejdsplads og dit arbejde, din chef eller dine kolleger på din egen eller venners facebook-væg. Husk, at venners venner også kan læse, hvad du skriver – og kan dele det.
  • Når du er online, kan alle dine facebook-venner se det. Er du sygemeldt, kan chefen og kolleger se, når du er på Facebook, hvis de er blandt dine ”venner”. Du risikerer at blive mistænkt for pjæk.
  • Er du på Facebook i arbejdstiden, kan dine facebook -venner se det. Bring dig ikke i en situation, hvor chef og kolleger tror, at du sidder og chatter i stedet for at arbejde.
  • Sorter dine facebook -venner i grupper med forskellig adgang til væg, billeder og applikationer. Du kan faktisk lukke alle funktioner bortset fra profilbillede og ”hvad har du på hjerte”-funktionen. Rediger dine privatlivsindstillinger.
  • Vær kritisk med hvilke billeder, du lægger på Facebook. Overvej om chef og kolleger nødvendigvis skal se dine private fotos fra festen. Og husk, at du kan fjerne et ”tag”, hvis andre tagger dig på et foto.
  • Vær kritisk med hvilke grupper, du melder dig ind i. Grupperne har ofte et holdningsmæssigt budskab og er med til at tegne et billede af dig, som måske ikke er godt for dit omdømme på arbejdspladsen.
  • Tænk dig i det hele taget om og brug din fornuft, når du er på Facebook og andre sociale medier.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK