Hvem er Danmarks Bedste Kollega?

25. august 2017  |  HK Danmark

Gode kolleger betyder rigtig meget for lysten til at gå på arbejde. Derfor hylder og kårer HK igen i år de bedste kolleger i Danmark. Man kan nominere sin gode kollega fra den 25. august og frem til den 1. oktober. Vinderen hyldes til november og vinder op til 25.000 kr. til et arrangement for sig selv og kollegerne.

Det er tredje år i træk, HK står bag kåringen af Danmarks Bedste Kollega. Alle, der har en god kollega, kan nominere og være med. Man behøver altså hverken at være medlem af HK eller have et HK-job for at være med. Det er blot et krav, at man stadig arbejder sammen og er ansat på samme arbejdsplads.

”Vi vil hylde og anerkende de mange gode kolleger, der hver dag gør arbejdslivet endnu bedre for os alle sammen. For vi ved fra adskillige undersøgelser, at det betyder rigtig meget for de fleste af os at have nogle gode kolleger, vi kan glæde os til at være sammen den forholdsvis store del af døgnets timer, vi tilbringer på arbejdspladsen”, siger Mette Kindberg, næstformand i HK Danmark.

Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i en indsats for bedre psykisk arbejdsmiljø, som HK har arbejdet med de seneste år.

”Vi kalder det KollegaKarma, og det handler om at være en god kollega. Tanken er, at jo bedre vi hver især er, jo bedre bliver vi alle sammen. Ved at anerkende og italesætte hvad det vil sige at være en god kollega, øger vi fokus på trivslen på arbejdspladsen, og den er vigtig både for de enkelte medarbejdere, arbejdspladsen og samfundet i det hele taget, fordi et godt psykisk arbejdsmiljø mindsker sygefraværet og øger produktiviteten”, siger Mette Kindberg.

Hvis man har en helt særlig god kollega, er det med at komme til tasterne og nominere vedkommende. Det sker på hk.dk/kollegakarma. Her bliver man hjulpet lidt på vej med et par spørgsmål, der gør det lettere at formulere præcist hvorfor, lige nøjagtig han eller hun fortjener titlen som Danmarks Bedste Kollega.

De to foregående år er over 4000 gode kolleger blevet nomineret, og HK håber at mange igen i år vil tage sig tid til at give deres gode kolleger et ekstra skulderklap i form af en nominering.

I oktober udvælges 10 finalister, der sammen med den kollega, der har indstillet dem, kommer med til København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted den 14. november i Cirkusbygningen. Kåringen holdes i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Kommunernes Landsforening, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Du nominerer din kollega her: www.hk.dk/kollegakarma

Arbejdsmiljø